Earupt - Elements

Earupt - Elements

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : 'Elements' is het tweede album van het Belgische Earupt en volgt debuut 'Belief/Relief' uit 2013 op. De band laat zich deze keer van een veel sterkere en duidelijkere kant horen en voegt, zoals ze zelf ook zeggen, een beetje van dit en een beetje van dat bij elkaar om tezamen tot een hele ruige, vette sound te komen waar elk van de leden een aandeel in heeft gehad. Earupt bestaat nog niet heel lang als we het over jaren hebben en alhoewel dat in de muziek en de daarbij horende dynamiek niet te merken is komt dit wel enigszins naar voren in de stof die ze in hun teksten behandelen en ik heb soms het idee dat ze als band door een fase gaan waar ik al enige tijd geleden doorheen ben gegaan, waardoor het niet makkelijk is om aansluiting te vinden.

Gelukkig laten ze de muziek voor zich spreken en daar valt dan ook weinig op aan te merken. We horen een fijne mix van heavy en thrash metal met elementen van metalcore, en dan gewoon goed en retestrak. De vocalen voelen engiszins progressief aan en dat is wel even een puntje, want het klinkt namelijk alsof ze een zanger van het conservatorium hebben gehaald en hem in een metalband hebben gezet. Hij kan goed zingen, maar de stijl past wat minder bij dit soort muziek. Af en toe wordt de cleane zang losgelaten en dat zijn de momenten waarop alles prima tot zijn recht komt. De muziek is vol en overtuigend en neemt ons mee in een kolkende geluidsmassa waarin we worden bestookt met de ene fijne riff na het andere groovy gitaarstuk. Al met al levert Earupt met 'Elements' een heel degelijk album af.