Skald - Vikings Chant

Skald - Vikings Chant

Label : Universal Music Group | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Een flink deel van de metal fans laat zich graag meevoeren op de etnische klanken van bands als Wardruna en Heilung, welke traditionele folk geïnspireerd door het Hoge Noorden brengen op authentieke instrumenten, uitgedost als stoere Vikingen. Skald hoort thuis in dit rijtje en kunnen we met debuutalbum Vikings Chant aanprijzen als beloftevolle nieuwkomer in het genre. Weliswaar komt het gezelschap uit Frankrijk, maar er zijn meerdere vocalisten te horen die gespecialiseerd zijn in Noordse Vikinggezangen.

Skald is het initiatief van Christophe Voisin-Boisvinet. Hij begon met de vocalisten te vergaren en besloot nieuw leven te blazen in de poezie van de skalden uit vroegere tijden. Je kan Skald beschouwen als vooral een vocale band, maar tal van tribale en sjamanistische percussie zet de toon, terwijl ook instrumenten als lier, harp, citole bespeeld met een strijkstok, jouhikko en nyckelharpa te horen zijn, zelfs op beenderen van dieren of een hertengewei maakt men muziek. Die aanpak doet natuurlijk sterk aan Heilung denken, temeer daar er een grote rol is weggelegd voor (etnische) vrouwenzang. Het is een mooi opgebouwd album dat aanvangt met harpachtige klanken, ernstig gesproken woorden en hoge esoterische vrouwenzang, waarna de zekere hit Run zich aandient met majestueuze trom, erg sterke zanglijnen van de zangeres en stoere repliek der mannen. Weldra laat deze song je niet meer los, zeker wanneer je er de beelden van de video bij bekijkt. Valfreyjudrapa is meteen wat ritmischer en hups, maar in het algemeen ademt het album een sterke weemoed en fascinerende duisternis uit. De korte songs hebben telkens andere nuances, maar door hun ritueel karakter zijn ze mogelijk tranceverwekkend en met veel overtuiging gebracht. Soms a capella zoals in Ec Man Iotna, dan beheerst scanderend zoals O Valhalla en voorzien van gewichtige gesproken stukken die aan Asatru erediensten doen denken in het trage, ingetogen Ginnunga. Het komt bijna over als een stijlbreuk wanneer het laatste nummer Joga in het Engels gezongen blijkt te zijn, maar dat vermeerdert natuurlijk de toegankelijkheid. Verwacht dus geen stevige metalen injectie op Vikings Chant, maar vooral een folkloristische beleving waarbij je weinig verbeelding nodig hebt om er het Noorderlicht of de koude natuurpracht van Scandinavië bij te dromen. Waarschuwing: een song als Run is verslavend!