Ravenous Death - Chapters Of An Evil Transition

Label : Memento Mori | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Het idee voor Ravenous Death ontstond tijdens de opnames van het derde album van Remains in 2016. Drummer Esteban Salcedo en zanger annex gitarist Miguel Angel wilden wel een band ernaast waarin ze hun liefde voor brute Zweedse bands als Vomitory en Torture Division konden botvieren. Ze haalden gitarist Enrique Fray van Demonic Manifestation erbij en noemden de band naar het nummer The Ravenous Dead van Vomitory. Later dat jaar nemen ze meteen een eerste EP op die ze in maart van 2017 op Bandcamp uploaden. De band uit het Mexicaanse Guadalajara begint dan aan hun eerste album te werken dat via het Spaanse Memento Mori verschijnt. Er wordt wel een nieuwe zanger aan de line-up toegevoegd: Victor Mercado (Demonic Manifestation).

Chapters Of An Evil Transition is mijn eerste kennismaking met Ravenous Death en ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. De 10 songs zitten goed in elkaar en hakken er lustig op los. Het tempo ligt dus hoog, maar de heren houden er rekening mee dat er ook wat te beleven moet zijn. Gelukkig zijn de riffs interessant en is er genoeg melodie te horen. Naast de overduidelijke invloed van het al genoemde Vomitory hoor je ook wel raakvlakken met bands als Sinister of Vader. Het enige minpunt aan deze schijf vind ik de zang. Voor mijn smaak is de grunt van Mercado iets te vlak en te eentonig. Ik moet wel bekennen dat ik er wel meer aan ben gaan wennen naarmate ik dit album vaker beluisterd heb. Ravenous Death zal niet meteen tot de top doorstoten, maar een gedegen positie in de middenmoot is wel voor ze weggelegd. Mijn advies: eerst even luisteren dus!