Noctambulist - Atmospheres Of Desolation

Label : Blood Harvest | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Uit het niets komt Noctambulist hun debuut door onze strot duwen. De band is opgericht in 2016 in de VS in Colorado en maakt serieuze brokken op Atmospheres Of Desolation. Zes nummers ongeoorloofd, dodelijk geweld worden binnen de zevenentwintig minuten door mijn oren geramd. Een gestoorde intro is de voorbode voor een korte, maar ontzagwekkende portie death metal van de meest verontrustende soort. Dissonant doodsmetaal met ongelooflijk snelle drumpartijen en schrikwekkende vocalen. Het spectaculaire aan dit verhaal is niet dat deze knapen geweldig agressief en destructief te werk gaan, maar dat zij ook de kunst beheersen om een mistige, zwarte sfeer te creëren en tegelijk intense kleur te geven aan deze bruine brij. Denk aan een perverse trio tussen Ulcerate, Incantation en Mitochondrion en je komt in de buurt van wat je te wachten staat op Atmospheres Of Desolation. Zonder de heldere productie zou je misschien je avondeten nog geeneens binnen houden.

Wie er achter de band zit weet ik niet, maar het zou me niets verbazen als hier mannen van Blood Incantation of Spectral Voice mee gemoeid zijn. Er valt zoveel te ontdekken op deze plaat dat je ze echt verschillende keren moet beluisteren. In mijn eerste poging om een score toe te kennen kwam ik uit op een zeer mooie 80/100, maar enkele dagen later moest ik mijn mening reeds herzien en kwam ik aan deze geweldige 85/100. En tegen de tijd dat je dit te lezen krijgt, ligt die score waarschijnlijk nog iets hoger. Misschien wel het beste album dat uitgebracht is in de eerste maand van 2019!