Lemuria - The Hysterical Hunt

Lemuria - The Hysterical Hunt

Label : Massacre | Archiveer onder black metal

Koen S. : Het is reeds negen jaar geleden dat Lemuria een van de beste Belgische metal platen van het jaar uitbracht. Het Middeleeuwse epos Chanson De La Croisade werd zeer goed onthaald en alleen maar weerhouden door Enthroneds Pentagrammaton, maar daarna werd het stil(ler) rond de band. Er werd occasioneel wel live gespeeld, maar nieuwe muziek bleef uit. Vandaag keren zij terug op de voorgrond met hun nieuwe album The Hysterical Hunt.

Symfonische, goed verteerbare black metal met catchy refreinen is wat er te horen is op dit twaalf nummers tellende album. De folk elementen zijn niet zo prominent aanwezig als het promopraatje laat vermoeden. Keyboards zijn nooit ver weg, maar storen niet en dragen bij tot het epische karakter van de plaat. Ik luister met plezier naar composities die niet binnen mijn comfortzone liggen en dat wil toch wat zeggen over de kwaliteit. Nieuwe zanger Daan moet niet onderdoen voor zijn voorganger en weet het juiste gevoel te leggen in zijn zangpartijen. Alhoewel het verhaal onheilspellend en duister is, klinkt de muziek toch opgewekt. In deze avontuurlijke mix van mythen en epische vertelsels is bijvoorbeeld Cradle Of Filth te herkennen in de snellere stukken. Ook de meer pakkende songs van Carach Angren zijn een referentie en als je dieper graaft herken je ook Darzamat, zij het minder obscuur. Stormlord, Dimmu Borgir en Black Messiah zijn ook namen die je hier mee zou kunnen vergelijken. Dit allemaal ter ondersteuning en om een idee te geven hoe dit album klinkt, want Lemuria heeft wel degelijk een eigen stijl, dus niet denken dat zij zomaar eenn of andere kopie zijn. The Hysterical Hunt duurt meer dan een uur en dat lijkt lang, maar het verhaal is divers genoeg om boeiend te blijven.

De bekende Belgische acteur Herbert Flack doet dienst als verteller tijdens de nummers en dat kleine accent maakt het verhaal nog net iets geloofwaardiger. De Oostenrijkse zangeres Alexandra Kastrinakis, ook zangeres bij Daedric Tales, verzorgt de cleane vocalen en krijgt zelf de hoofdrol in het bonusnummer A Dream That Never Came. Het artwork werd gemaakt door de enige echte Kris Verwimp en de opnames werden gemaakt en achteraf bewerkt door Yarne Heylen, heden ten dage bekend als bassist bij Carnation. Symfonische metal behoort echt niet tot mijn favoriete genres, maar ik heb me echt geamuseerd tijdens het beluisteren van dit album en derhalve kan ik zeggen dat The Hysterical Hunt een aanrader is voor iedere breed denkende metal liefhebber.