Grinded Grin - Reset

Grinded Grin - Reset

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Wanneer een plaat begint met een trompet met demper, dan is de eerste gedachte jazz of easy listening. Maar als een ding in de loop van de 75 minuten die Reset van het Kroatische gezelschap Grinded Grin duurt duidelijk wordt, dan is het wel dat dit beslist geen easy listening is. Wat het wel is, tja, dat is een niet zo eenvoudig te beantwoorden vraag. Is het nu jazz, avant-garde, filmmuziek, modern klassiek, experimenteel, post-rock, shoegaze, progressief of psychedelische rock? Waarschijnlijk van alles een beetje en dat maakt Reset een behoorlijke opgave voor de gemiddelde luisteraar. Aleksandar Vrhovec, hoofdverantwoordelijke en eigenlijk in zijn eentje Grinded Grin, noemt zijn muziek zelf niet radiovriendelijk en daar heeft hij een punt. Welk radiostation draait er songs zoals Wretch pt. 1, een pastoraal nummer dat eigenlijk een vier minuten durende harpsolo is? En welke band laat zon nummer volgen door grungy sludge metal met saxofoon (Pond Spinning).

De eerlijkheid gebiedt me te bekennen dat ik de eerste keren dat ik deze plaat opzette niet verder kwam dan ongeveer halverwege. Pas na stug volhouden lukte het me alle elf songs achter elkaar uit te zitten en warempel, toen openbaarde de wonderlijke schoonheid van dit album zich. De diverse ingehuurde blazers geven een loungegevoel, maar dat overheerst niet. Vrhovec heeft genoeg gekte en ongewone vondsten in de songs verwerkt om je wakker te houden. Misschien zelfs iets te veel, want ik vrees dat de meeste mensen dit niet trekken. Van Residents-achtige elektronica en quasi-Afrikaanse traditionele muziek tot psychedelische freakrock compleet met een lang verhaal van Jerry Garcia over acid: je moet er maar zin in hebben. Jackies Dream combineert een ingetogen pianowerkje met samples van snurkende mensen (of is het toch iets anders?) En dan is er nog Time-Lapse, een twintig minuten durend mengsel van trombone, synthesizers en shoegaze gitaar, een gegarandeerd succes als je feestje te lang duurt en je iedereen naar huis wilt hebben.

Kortom, Reset is de ideale plaat voor de eclectisch ingestelde muziekliefhebber of de snob die zeker wil zijn dat zijn of haar laatste muzikale ontdekking niet ineens door de mainstream ontdekt wordt (met andere woorden, lijders aan het Nirvanasyndroom). Heel objectief bekeken is het bovendien een virtuoos gecomponeerde complexe sonische spekkoek. En zoals dat met spekkoek hoort: kleine stukjes nemen, anders is het niet lekker meer.