Wilson & Wakeman - Stripped

Wilson & Wakeman - Stripped

Label : Blacklake | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Damian Wilson en Adam Wakeman zijn beide actief in Headspace, maar daarnaast zijn ze op velerlei muzikale fronten te vinden. Denk maar aan Ozzy Osbourne, Ayreon, Maiden United etc. Samen brachten ze eerder twee rustige albums uit onder de naam Wilson & Wakeman, namelijk ‘Weir Keeper’s Tale’ (2016) en ’The Sun Will Dance In Its Twilight Hour’. Met dit materiaal gaf men ook een aantal concerten. Na de recente tournee ging men recht de studio in om een spontane opname van uiteenlopende songs te doen, maar wel akoestisch. Oorspronkelijk voor enkele songs, maar het liep zo lekker dat het een heel album werd, gemixt door Gary Stevenson en gemastered door Brett Caldas-Lima die ook werk leverde voor Ayreon en Devin Townsend.

Tijdens de 23 dagen durende Europese tournee werd de setlist elke dag veranderd en dus moest er eerst een keuze gemaakt worden. We horen songs tot de essentie herleid, met enkel piano, akoestische gitaar en zang uit beide Wilson & Wakeman albums uiteraard, maar ook van solowerk van beide muzikanten. ‘Soldier’ blijft een prachtsong van het eerste Headspace album en ‘I Won’t Blame Life’ wordt heel passioneel gezongen. Opmerkelijk zijn de twee covers op de plaat. Want ‘Stripped’ opent met ‘Life On Mars’ een onsterfelijk nummer van David Bowie dat nog steeds beklijft. Grappig is dat Rick Wakeman, Adam’s vader, piano speelde op het origineel. Nu heeft Adam een eigen versie met boezemvriend Wilson en die zingt de sterren van de hemel. Als laatste krijgt ‘Feel Like Going Home’ van Charlie Rich een eigen interpretatie. De teksten van al dit singer-songwriter materiaal bieden interessant voer om over na te denken in je luie zetel, wanneer je met deze rustige plaat tijdens de koude winteravonden een gezellige sfeer kunt scheppen bij het haardvuur.