We Are The Catalyst - Ephemeral

We Are The Catalyst - Ephemeral

Label : Ferocity Records | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : In 2012 is deze band opgericht door Cat Fey en Kenny Boufadene en is direct zwaar aan het touren geslagen. Door de vele optredens kon er goed geëxperimenteerd worden met steeds meer eigen nummers heeft de band door de interactie met het publiek goed begrepen hoe ze hun passie zo optimaal weten over te brengen. Vervolgens kwam er een EP en in 2014 de eerste volwaardig plaat ‘Monuments’. Ik vond het destijds een erg fijne plaat die ik nog geregeld aan zet. Ook elders waren de reviews heel erg positief. De band is sindsdien een vaste groep geworden en lekker doorgegaan met goede dingen doen.

Zo kwam het punt dat er een distributie en promotiedeal binnen gesleept werd voor een nieuwe plaat. De opnamen hiervoor moesten echter zelf bekostigd worden. Een crowdfunding actie werd gestart, maar drie dagen voor het einde bleek het benodigde bedrag ruimschoots niet gehaald te worden en zou de band met een flinke schuld worden opgezadeld. Maar net voor sluitingstijd kwam daar iemand die anoniem wil blijven en het niet kon verkroppen dat deze opvallende band hier zou stranden. De rest van het bedrag werd zo in één keer binnengehaald. De rest is geschiedenis en Cat en haar team konden de studio in. Waar ‘Momuments’ een goede plaat was, is dit een dijk van een plaat. Duistere metal met veel industrial invloeden kenmerken deze band waar Cat met haar uiterst opvallend maar heel prettig stemgeluid mij op een zwevend tapijt plaatst en een uurtje heerlijk laat ontsnappen aan de boze werkelijkheid. Zij zit qua stemgeluid bij de betere zangeressen in het genre. Deze plaat zou heel goed in mijn top tien van 2019 terecht kunnen gaan komen. Wat een geweldige prestatie!