Malefic By Design - Definitive Indication Of Supremacy

Label : More Hate Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Met de trage, dreigende intro ‘Descending Sirens Of Evil’ brengt Malefic By Design hun allereerste opgenomen noten ten gehoor. Het debuut van de Finnen heet ‘Definitive Indication Of Supremacy’ en belooft ons verder een melodieuze vorm van death metal met black metal invloeden. Malefic By Design bestaat uit leden van Ablaze In Hatred en Mormânt De Snagov en alle leden spelen, of speelden ook bij Searing Meadow, een ander melodeath ensemble uit Turku. Het lijkt erop dat dit een voortzetting is van voornoemde band, daar Malefic By Design is ontstaan in 2015 en Searing Meadow niet echt meer actief is sinds die tijd.

Deze ervaren gasten spelen dus melodieuze death metal en wel met drie gitaristen en evenveel zangers. Het afwisselend gebruik van hoge screams en diepere, soms dubbele grunts is een pluspunt en geven songs als ‘Sickness Of Christ’ en ‘Frozen Phantoms’ dat extraatje. De gitaren eisen vanzelfsprekend de hoofdrol op. Bergen riffs worden begeleid door mooie leads en het solowerk is echt van uitstekende makelij. Het derde nummer ‘Impending Doom’ begint ook als een strakke death metal song, maar om een of andere duistere reden verandert het nummer in een veredelde popsong. Muzikaal is het mooi, maar dit is niet wat ik verwacht of wat ik wil horen op een antichristelijke death metal plaat. Deze majestueuze en epische meezingmomenten komen nog geregeld terug, maar kunnen mij maar matig boeien. Je kan dit omschrijven als een Finse versie van Amon Amarth, maar dan nog een tikkeltje meer verhalend. De invloed van hun andere bands Searing Meadow en Mormânt De Snagov (vooral in het vocale departement) mag ook niet onderschat worden.

Liefhebbers van Zweeds melodieus doodsmetaal uit de Gotenburg scene of van bovengenoemde bands moeten dit maar eens checken en daar ‘Definitive Indication Of Supremacy’ zo toegankelijk is, kan ik het album aan bijna iedere metal fan aanraden, maar kom achteraf niet zeuren dat het te melig was!