Flotsam And Jetsam - The End Of Chaos

Flotsam And Jetsam - The End Of Chaos

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : “De aanhouder wint” is een veel gebezigde uitspraak en die is zeker ook van toepassing op het uit Phoenix, Arizona afkomstige thrash metal combo Flotsam And Jetsam. Daar waar men in de jaren tachtig grote successen vierde door hun eerste twee uitstekende albums, wist men in de jaren negentig en het eerste decennium van tweeduizend eigenlijk niet echt meer een grote indruk achter te laten, ondanks het feit dat de platen die men in die periode uitbracht zeker niet onaardig waren.

De terugkeer aan het metalfront werd ingezet met de uitstekende, in 2016 verschenen plaat ‘Flotsam And Jetsam’ en dat wordt anno 2018 op niet mis te verstane wijze bevestigd door deze ‘The End Of Chaos’. Toegegeven, de magie van de eerste twee album is niet te evenaren, maar de ware klasse druipt van het hier geboden song materiaal af. De band zoek zijn heil tegenwoordig in een gezonde mix van power en thrash metal en de manier waarop dat gedaan wordt verdient respect. Beide gitaristen Michael Gilbert en Steve Conley rijgen de ene na de andere imposante riff aan elkaar en verwerken deze tot prima in het gehoor liggende nummers. Het grote onderscheidende vermogen van Flotsam And Jetsam is echter het unieke stemgeluid van zanger Eric AK Knutson, die echt tot grote hoogten stijgt op deze nieuwe plaat en laat horen nog niets van zijn kracht verloren te hebben in de loop der jaren.

Alle twaalf aanwezige nummers zijn gewoonweg fantastisch en als zodanig maakt deze plaat al een tijd continu zijn rondjes in mijn CD-speler, maar als ik dan toch een aantal nummers eruit zou moeten lichten die me net iets meer aanspreken als de rest, dan zou ik opener ‘Prisoner Of Time’, het razendsnelle ‘Control’ (met heerlijk drumwerk van nieuwkomer Ken Mary, die trouwens op de gehele plaat erg goed op dreef is) en ‘Demolition Man’ benoemen, maar zoals aangegeven weet ‘The End Of Chaos’ van begin tot eind enorm te boeien. Het zou dan ook zo maar eens kunnen zijn dat mijn plaat van het jaar al in begin januari op de markt gebracht wordt, want je zult van erg goede huize moeten komen om dit geweldige album te gaan overtreffen. De aanhouder wint…en dat is in het geval van Flotsam And Jetsam niet meer dan terecht!