Arch Enemy - Covered In Blood

Arch Enemy - Covered In Blood

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Om de tijd tussen de in september 2017 verschenen plaat ‘Will To Power’ en de volgende nieuwe release van Arch Enemy te overbruggen heeft dit vijftal onder leiding van gitarist Michael Amott nu een cover-album uitgebracht met daarop maar liefst vierentwintig covers van bands die een behoorlijk grote invloed hebben gehad op de muzikale ontwikkeling van Michael in de loop der jaren. Let wel, deze cover versies zijn afkomstig uit de gehele loopbaan van de band en daarom vinden we niet alleen huidige zangeres Allisa White-Gluz achter de microfoon, maar ook Angela Gossow en zelfs zanger van het eerste uur Johan Liiva.

Niet alleen het gebruik van drie verschillende zangers, maar ook de enorme variatie in het song materiaal zorgt er voor dat dit een prima voorloper op het nieuwe album is geworden. Natuurlijk zijn niet alle covers even goed gelukt en vooral ‘The Zoo’ (Scorpions) en ‘Walk In The Shadows’ (Queensrÿche) klinken niet erg sterk. Daarentegen zijn er ook aan de positieve kant de nodige uitschieters te bespeuren, want Arch Enemy’s versies van het pop-nummer ‘Shout’ (Tears For Fears, met een uitstekend op dreef zijnde White-Gluz!), het prima ‘Back To Back’ (Pretty Maids), ‘Shadow On The Wall’ (Mike Oldfield), ‘Kill With Power (Manowar) en ‘Scream Of Anger’ (Europe) zijn in mijn beleving erg goed en voegen echt iets toe aan het origineel. Ook de punk-songs van bands zoals Skitlslickers, G.B.H. en Discharge klinken buitengewoon goed, maar dat geldt eigenlijk voor het overgrote gedeelte van het aanwezige materiaal.

Niet alleen kwalitatief, maar zeker ook kwantitatief wordt er waarde geboden, want met vierentwintig covers en een totale speelduur van ruim zeventig minuten kun je je behoorlijk goed vermaken. Persoonlijk vind ik deze cover-CD dan ook zeer geslaagd en is dit een zeer welkom tussendoortje voordat het nieuwe album het levenslicht zal zien.

Tracklist:
1. Shout (Tears For Fears)
2. Back To Back (Pretty Maids)