Squidhead - Cult[ist]

Squidhead - Cult[ist]

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Squidhead is een Belgische band die het idee is van Pierre Minet en ook als solo project is gestart. Gedurende het ontstaan van dit album is het een volledige band geworden en is er meer aandacht aan een concept gegeven. Dit concept draait om Ctulhu, een idee van de vermaarde horror schrijver H.P. Lovecraft. Een aantal ideeën van hem zijn verwerkt op het album ‘Cult[ist]’. Muzikaal wordt er leentjebuur gespeeld bij Meshuggah, overduidelijk door het gebruik van achtsnarige gitaren en het djent gevoel dat over het album hangt. Het album is daarnaast ook nog eens rete heavy, dus liefhebbers verenigt u. Er wordt soms vingervlug gespeeld, zoals in ‘Lucid Nightmares’ maar de algemene toon van het album is toch heavy en zwaar.

De industriële tonen die worden beloofd blijven echter achter bij de verwachtingen. Een aantal details lijken de zaak aan te zwengelen, bijvoorbeeld in ‘Mantra Of Insanity’, maar dan uiteindelijk leunt het industriële deel alleen maar op doorratelende dubbele basdrums en blijft qua verdere invulling een stuk achter. De sound van het album is door de cleane productie erg steriel, wat misschien wel past bij een band met een echt industrieel klinkend album (Fear Factory bijvoorbeeld), maar minder bij een pure death metal sound. Er zijn echter wel degelijk goede songs geschreven, ‘Torn Skies bijvoorbeeld kan je altijd en overal draaien, maar wellicht dat door het concept en de beloofde industriële tonen de verwachtingen voor dit debuutalbum te hoog waren. Misschien heeft de band te veel tijd genomen om de perfecte sound te vinden en is het spontane gevoel verdwenen, maar het talent is zeker aanwezig dus het volgende album zal zeker wat beloven.