Aver - Orbis Majora

Aver - Orbis Majora

Label : Ripple Music | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het uit Australië afkomstige Aver komt in 2019 met hun derde langspeler op de proppen. Het is hun eerste release via label Ripple Music maar de band zet hier gewoon de trend voort en heeft met 'Orbis Majora' weer een prachtige plaat op zak. Al gelijk bij aanvang horen we dat er verschillende instrumenten met elkaar samensmelten die normaal naast elkaar worden gebruikt om verschillende atmosferen op te roepen, maar hier zorgen voor één hele sterke, relaxte vibe. De viool die gewoonlijk voor een wat neerslachtige insteek zorgt blaast hier alles op naar een groter iets, hetgeen nog meer versterkt wordt door de af en toe losgeslagen gitaren. In tegenstelling tot het superstrakke werk begint hier de gitarist een solo te spelen en jamt er dan heftig op los om voorlopig niet te stoppen. Dat zou ik vaker willen horen.

Hierdoor wordt vrij makkelijk een psychedelisch geluid tevoorschijn getoverd waardoor het stoner geluid van Aver af en toe een jaren zeventig randje krijgt. Ik zeg stoner, voornamelijk omdat de band regelmatig gebruik maakt van herhalende patronen, maar dat heeft echt niet de overhand. Wat ook erg aangenaam is, is dat de bas niet dezelfde melodie volgt als de gitaar: de bas heeft juist hele andere loopjes en dat maakt de muziek nog interessanter en zorgt voor een goede groove. Naast herhaling zorgt de band in elk nummer ook voor veel afwisselingen en glijden we moeiteloos af van wazige, warme zonsondergangen naar zwaar kolkende kosmische chaos om vervolgens te zweven door de ruimte terwijl heldere lichtbollen voorbij dwalen. Ik denk dat de term spacerockers, die gebruikt wordt om deze band mee aan te duiden, terecht is. 'Orbis Majora' vraagt niet om je aandacht, als je eenmaal op "play" drukt dan dwingt het dit af.