Raven - Screaming Murder Death From Above: Live In Aalborg

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het Britse trio Raven is in de begin jaren tachtig erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de New Wave Of British Heavy Metal beweging en met name hun eerste twee platen ‘Rock Until You Drop’ (uit 1981) en ‘Wiped Out’ (uit 1982) zijn door hun rauwe energie en ietwat chaotische karakter in mijn ogen absolute klassiekers in het genre. Vanaf hun derde album ‘All For One’ (uit 1983) begon de rauwheid wat af te nemen door wat meer structuur in het song materiaal aan te gaan brengen en daardoor verloor de band ietwat van zijn unieke karakter, zonder overigens maar voor een moment te beweren dat de latere Raven-platen niet de moeite waard zijn.

De band wist de pure energie van de eerste twee albums het best tot uiting te brengen op het podium en live kwam de band mijns inziens dan ook het beste tot hun recht. Dat bleek zeker ook uit de twee live-albums die men tot op heden uitgebracht heeft, zijnde ‘Live At The Inferno’ (uit 1984) en ‘Destroy All Monsters’ (uit 1995). Middels deze ‘Screaming Murder Death From Above: Live In Aalborg’ is dan nu de derde live-registratie van Raven op de markt gebracht en op dit album komt de authenticiteit en de kracht van de band nog beter tot uiting dan op de twee eerder uitgebrachte live-platen, waarschijnlijk ook mede omdat de drie bandleden niet wisten dat het optreden opgenomen werd. Wat je met deze plaat dus krijgt is een honderd procent eerlijk Raven optreden met alle onderlinge interacties en foutjes van dien.

Niet alleen de puurheid van de opname spreekt me enorm aan, maar ook de gespeelde setlist mag er wezen. Zo wordt er zeer regelmatig teruggekeerd naar de beginperiode van de band en krijgt je met ‘Hell Patrol’, ‘Rock Until You Drop’, ‘Hung, Drawn And Quartered’, ‘Faster Than The Speed Of Light’ en het heerlijke ‘Crash Bang Wallop’ uitstekende uitvoeringen van een aantal oudjes van de band. Natuurlijk wordt ook de nieuwe plaat ‘Extermination’ niet vergeten en van die plaat worden we getrakteerd op ‘Destroy All Monsters’ en ‘Tank Treads (The Blood Runs Red)’.

Zelfs na ruim veertig jaar trouwe dienst heeft Raven nog niets van zijn oorspronkelijke charme verloren en dat is al een prestatie op zich! Heb ik dan helemaal niets te zeuren? Nou, buiten het gemis van de Raven-anthem ‘Don’t Need Your Money’ eigenlijk niet en daarom zou ik iedereen, maar zeker de oudgedienden onder ons, aanraden om deze prima live-registratie maar eens te gaan beluisteren. Ik weet (bijna) zeker dat je net zo positief verrast zult zijn als ik…

Tracklisting:
1. Destroy All Monsters
2. Hell Patrol