Gloryful - Cult Of Sedna

Gloryful - Cult Of Sedna

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Zo’n tweeënhalf jaar na de release van voorganger ‘End Of The Night’ komt het Duitse Gloryful met de opvolger en vierde plaat, ‘Cult Of Sedna’. Voor diegenen die de band nog niet kennen, Gloryful is metal zoals alleen Duitsers die kunnen maken, true heavy/power metal in het straatje van Mystic Prophecy en Majesty. Mijn geachte collega Nima is altijd lovend geweest over de band en ik kon me altijd goed in zijn reviews vinden, want de stevige doch melodische metal met krachtige vocalen kon ook mij goed bekoren.

Het openende ‘The Oath’ verraadt dat op dit album een aantal bekende Gloryful elementen hun triomfantelijke terugkeer doen, terwijl er ook duidelijk is gekozen voor een harder geluid. Videoclip ‘Brothers In Arms’ bevestigt dit beeld. De nummers leunen meer op het harde riffen dan op het melodische aspect wat de vorige albums kenmerkte, waardoor de band naast de Duitse heavy metal als Running Wild en Mystic Prophecy nu ook meer een Teutonic band als Destruction de invloedssferen binnenhaalt. Op het uitstekende ‘Void Of Tomorrow’ wordt duidelijk dat de band dit nieuwere geluid uitstekend kan combineren met hun geschiedenis. ‘When The Union Calls On Me’ is ook weer zo’n combinatie van thrashy geluid met de ouderwetse true heavy metal. Een deel van dit nieuwe geluid is zeker te danken aan nieuwe geluidsman Jörg Uken, die de mix en de mastering van het album dit keer heeft verzorgd. Hoewel dit hardere karakter zeker deuren opent voor de band, kan ik het niet helpen met weemoed terug te kijken op een album als ‘Ocean’s Blade’, wat met iets minder aan geweld meer ruimte liet voor inventief gitaarspel. Dit wordt versterkt door zanger Johnny la Bomba, die zich wel erg forceert. De man heeft op de voorgaande albums al ruimschoots bewezen over een uitstekende krachtige stem te beschikken. Op dit album gaat het melodische aspect van zijn zang helaas erg verloren in de muur van geluid die hij uit zijn longen wil persen. Ook op het afsluitende ‘Sinners And Saints’, wat met een uitstekend melodisch spel begint, kan de band uiteindelijk de drang naar zo bruut mogelijk musiceren niet weerstaan.

‘Cult Of Sedna’ is absoluut geen slecht album, maar wel het album van de Gloryful discografie wat me tot nu toe het minst kan bekoren. Het hardere geluid zorgt ervoor dat het geheel wat afvlakt en dat we een minder divers album overhouden als ‘End Of The Night’ of een van diens voorgangers. Desondanks is ‘Cult Of Sedna’ een aanrader voor alle liefhebbers van Duitse true heavy metal en ook die van Teutonic thrash.