Nebula - Demos & Outtakes 98-02

Nebula - Demos & Outtakes 98-02

Label : Heavy Psych Sounds | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Nebula was eind jaren negentig een van de bands die vormgaven aan de archetypische stonerrock, de culminatie van Black Sabbath worship gedrenkt in feedback en fuzz met een flinke dosis space rock en psychedelia. Alsof Motörhead plotseling een krautrockband was. En dat alles met de versterkers op Spinal Tap standje 11. Voortgekomen uit een andere stonerlegende – Fu Manchu – timmerde het trio Eddie Glass, Ruben Romano en Mark Abshire hard aan de weg en dit leidde tot een serie nu legendarische albums en EP’s. Niet vreemd dat de band ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan de essentiële vroege albums ‘Let It Burn’, ‘To The Center’ en ‘Dos EPs’ begin 2018 opnieuw heeft uitgebracht.

Absolute aanraders voor iedere rechtgeaarde stonerfan, al is dat waarschijnlijk een open deur, want hoe kun je nu een rechtgeaarde stonerfan zijn en deze albums niet op zijn minst gehoord hebben? Nee, dit was hooguit voer voor de snobs die de opgepoetste en gemasterde vinylversie nog niet in hun verzameling hadden of per se die ene live bonustrack wilden hebben. Diezelfde snobs zullen helemaal uit hun dak gaan nu blijkt dat er nog wat opgewarmde kliekjes bleken te zijn. Demo’s van bekende songs van de genoemde albums en een stuk of wat covers van Leaf Hound, The Creation en Black Flag. Begrijp me absoluut niet verkeerd, zelfs in de demovorm zijn songs als Smokin' Woman, Sun Creature, You Got It, To The Center en Synthetic Dream prima te verteren. Maar om nu te zeggen dat ze iets toevoegen aan de net weer opnieuw uitgebrachte albums, nee. En die drie covers en de paar demo’s die echt nooit eerder uitgebracht zijn, tja… is dat reden genoeg om ‘Demos & Outtakes 98-02’ aan te schaffen? Ik vind zelf van niet, maar de echte Nebula fan zal daar wellicht heel anders over denken. Speciaal voor hem (of haar) heeft Heavy Psych Sounds Records dit album samengesteld en uitgebracht. Veel plezier ermee. Ik zet gewoon ‘To The Center’ nog een keertje op.