Magnum - Live At The Symphony Hall

Magnum - Live At The Symphony Hall

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Het nieuwe jaar is begonnen en traditiegetrouw hoort daar ook een nieuwe release van de Engelse hardrock/AOR/pomprock veteranen Magnum uit Birmingham bij. Het lijkt me alsof zij al heel mijn leven mijn pad kruisen en dat is ook zo. Als een rots in de branding blijven gitarist/componist Tony Clarkin en zanger Bob Catley actief. Begin 2018 kwam het album ’Lost On The Road To Eternity’ uit, daarna ging de band op tournee. Deze tournee van 42 shows eindigde in hun thuisstad Birmingham met de registratie van dit dubbele live album ‘Live At The Symphony Hall’.

Dit is het derde live album in nog geen tien jaar tijd, maar zoals Clarkin meldt, blijft men werken aan de songs om ze fris en met nieuwe elementen aan de trouwe fanbasis voor te stellen. Conclusie: deze mix van oud en nieuw materiaal klinkt weer gewoon opperbest en is bijzonder leuk om naar te luisteren. Het is een beetje spijtig dat er geen DVD van de show is,maar ook enkel met audio wordt duidelijk dat dit een fantastische avond was in de Engelse industriestad. Op de eerste schijf staat recent materiaal centraal en maakt Tobias Sammet (Avantasia) al meteen zijn opwachting in het derde nummer ‘Lost On The Road To Eternity’. Ingevlogen vanuit Duitsland, voelt hij zich natuurlijk als een vis in het water vanwege het feit dat Bob Catley een trouwe gastzanger is bij zijn Avantasia project. De band weet een aangename balans te vinden tussen melancholieke momenten en stug rockende vurigheid. De klassieker ‘How Far Jerusalem’ is het sein voor een duik in oud werk, zoals het sensitieve ‘Les Morts Dansant’, ‘All England’s Eyes’ en de Amerikaanse periode mits ‘Vigilante’. Ook ‘The Spirit’ blijft een klassieker, massaal meegezongen door het publiek. Afsluiter ‘When The World Comes Down’ bevat dan weer zoveel smooth samenzang dat de link met Foreigner even opduikt. Kortom, goed verzorgd zoals altijd, met een extra insteek door nieuwe leden Rick Benton (keyboards) en drummer Lee Morris.