Various Artists - Trapped Under Ice Vol.1: The New Face Of Canadian Metal

Label : Temple Of Mystery Records | Archiveer onder various

Henk : Yes, een compilatie-cd met een grote verscheidenheid aan nieuwe bands. Tien Canadese bands welteverstaan, uitgebracht door Temple Of Mystery Records. Ooit had ik de eer om zelf met mijn eigen band op een soortgelijke verzameling te staan in de tijd dat ik nog de hoop had door te breken in de metal wereld. De rest is geschiedenis zullen we maar zeggen. Voor veel bands is dit een mooie gelegenheid om zich te presenteren aan de wereld en dit album zal dan ook verschijnen op cd, lp en cassette.

Traveler heeft de eer om het album af te trappen met het lekker in het gehoor liggende ‘Betrayer’. Een zanger die zich ergens in het midden houdt tussen Tom Araya en King Diamond, mooie twin gitaar partijen, een fraaie solo en een solide ritmesectie in dit old-school heavy metal nummer. Goeie track van Traveler! Metalian is de volgende die zich mag laten horen en doen dat met ‘Streets Of Fire’. Ook deze band vinden we terug in de old-school heavy metal. Met deze track laat de band een prima indruk achter. Een van de hoogtepunten van het album. Cauchemar is vervolgens de enige Franstalige band op deze verzamelaar en laten met ‘Comme Un Poignard’ een mid-tempo hardrock nummer met wat heavy metal invloeden horen. Aardige poging maar niet van het niveau van de eerste twee bands. Occult Burial gooit het vervolgens over de black metal meets Motörhead boeg met ‘Fight For Survival’. Muzikaal prima uitgevoerd alleen jammer dat de drummer en zanger blijkbaar twee studio’s verderop zaten en dus wat ver in de mix zijn gestopt. Overigens is dit wel zoals underground metal ooit klonk dus nostalgie ten top. Starlight Ritual presenteert ‘Demons’ en we zijn weer terug bij de old-school metal van de eerste twee bands. Ook hier weer een prima zanger en metal zoals het klonk in de jaren tachtig. Blijkbaar hebben al deze bands nog nooit gehoord van pro-tools en alle studio hulpmiddelen die daarbij horen want het merendeel klinkt alsof het in een take is opgenomen. Ook Starlight Ritual klinkt als een band om in de gaten te houden.

Freeways brengt ons hardrock in het straatje van Haunt en Thin Lizzy en heeft het van alle bands geluidstechnisch het beste voor elkaar. ‘Heavy Rescue’ is een prima visitekaartje. Barrow Wight moet wel uit bastaardzoons van Lemmy bestaan. ‘Morgul Blade’ klinkt als Motörhead met een Venom sfeertje en heeft eenzelfde underground sound als Occult Burial eerder op het album. Alleen dan wel een stuk beter afgemixt. De prijs voor de beste muzikanten kan naar Spell die met ‘Silent Towers’ een jaren zeventig psychedelische rock track afleveren. Spell klinkt als de meest volwassen band met hun track. Blackrat is de hardste band van het stel met ‘From The Tideless Sea’. Ook hier heeft de zanger weer twee studio’s verderop gestaan maar past het precies in de sfeer die de band neerzet. Hard, compromisloos en allesverwoestend. Slayer, vroege Testament en flinke dosis black/death. Voor de liefhebbers ongetwijfeld een toptrack. Emblem sluit de verzamelaar af met hun track ‘Fast Rocker’. En dat is het ook precies deze track, een snelle rocker. Denk aan vroege Metallica, Anthrax en Megadeth en je komt een eind in de buurt.

Al met al geeft Temple Of Mystery records een leuke dwarsdoorsnede van wat er aan talent rondloopt in Canada en dat is zeker niet verkeerd. Natuurlijk is de ene band verder dan de andere band in hun ontwikkeling en valt er geluidstechnisch hier en daar wel wat aan te merken maar who cares? Het is underground en dat hoort gewoon een beetje gruizig te klinken. Dus ben je geïnteresseerd in nieuwe bands check dan zeker deze verzamelaar die te bestellen is via de website van Temple Of Mystery Records.

Meer informatie