Vile Apparition - Depravity Ordained

Vile Apparition - Depravity Ordained

Label : Memento Mori | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Hier hebben we een heerlijke bak old school US death metal in de stijl van oude Suffocation, Immolation, Incantation, oude Deeds of Flesh en misschien ook nog wel Disincarnate. Vile Apparation komen uit Melbourne, Australië en begon zo’n twee jaar geleden als een duo met Oliver Ballantyne achter de drumkit en Jamie Colic die de gitaren, bass en zang voor zijn rekening nam. Samen brachten zij de 4-track demo ‘Atrocious Captivity’ uit in 2017, en al snel daarna werd de line-up gecompleteerd met Dave Kearns op bas en Dan Harris op gitaar. In December van vorig jaar liet de band nog van zich horen middels een split EP met de Poolse death metal talenten van Incinerator, waarbij Vile Apparition overduidelijk de sterkste bijdrage leverde middels een eigen compositie en een Defecation cover.

‘Depravity Ordained’ is het eerste volledige studio album van de band en deze hakt er meteen goed in. Genadeloos harde en knuppelende negentiger jaren stijl death metal die precies in het rijtje van eerder genoemde past, met laag gestemde gitaren, snel dubbele bass drumwerk, diepe gutturale zang en een welgeplaatste gierende solo hier en daar. Het album werd door de band zelf opgenomen en gemixt en gemastered door Dan Lowndes (Cruciamentum, Absu). De productie klinkt behoorlijk underground, bijna als een demo. Niet het beste geluid voor een stuk muziek, maar voor dit soort old school gemetsel heeft het wel wat en geeft het de songs een bepaalde vintage geluid mee en eerlijk gezegd past dat best goed bij Vile Apparition. ‘Depravity Ordained’ is zeker niet vernieuwend, maar zou bij old school US death metal fans zeker goed in de smaak moeten vallen.