Soilwork - Verkligheten

Soilwork - Verkligheten

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Wie Soilwork in hun drieëntwintig jarig bestaan een beetje gevolgd heeft, weet dat het Zweedse zestal nooit lang in exact hetzelfde geluid blijft hangen, maar desondanks toch elk album weer geheel als zichzelf blijft klinken. Je kon op voorhand dus op je klompen aanvoelen dat het nieuwe album ‘Verkligheten’ (Zweeds voor realiteit) geen klakkeloze voortzetting van ‘The Living Infinite’ en ‘The Ride Majestice zou zijn. En zo geschiedde.

‘Verkligheten’ is onmiskenbaar een Soilwork album, al was het maar vanwege de o zo herkenbare, ijzersterke vocalen van Bjorn ‘Speed’ Strid. De band borduurt voort op de door hen uitgezette weg van melodieuze death metal en de overbekende elementen als sfeer, melodie, kracht en felheid, de vele subtiele tempo- en sfeerwisselingen binnen de songs, de variatie tussen de tracks onderling en de tot in detail uitgewerkte composities zijn ook op ‘Verkligheten’ nog steeds volop aanwezig. De band heeft hier en daar alleen wat aan de knoppen gedraaid en de accenten ietsje verlegd waardoor een aantal nummers net even anders is als het meest recente werk. Zo kom je op het nieuwe album wat meer melodie en zuivere vocalen tegen (‘Full Moon Shoals’, ‘Stålfågel’). Het zestal heeft aarmee iets aan felheid ingeboet. Deze tracks werden voorafgaand aan het album vrijgegeven en dat leidde online tot veel vergelijkingen met Night Flight Orchestra, het AOR project waar Strid ook de vocalen voor doet. Bij fragmenten uit een track als ‘Full Moon Shoals’ is dat nog wel enigszins te begrijpen, maar tracks als bijvoorbeeld ‘When The Universe Spoke’, ‘The Wolves Are Back In Town’, ‘Needles And Kin’ en You Aquiver’ gaat die vlieger totaal niet op. Ja, het album bevat veel aanstekelijke tracks en/of meeslepende refreinen en staat vol variatie, maar dat is toch geen nieuwtje bij Soilwork? Wat het ook moge zijn: ‘Verkligheten’ is soms net even anders, maar nog steeds overduidelijk Soilwork. Het zestal klinkt vertrouwd, natuurlijk en herkenbaar, maar bracht enkele kleine, frisse veranderingen aan. Het is slechts enkelen gegeven dat ongestraft te doen; Soilwork doet het schijnbaar moeiteloos op 'Verkligheten'.