Skizma - Anthrovoid

Skizma - Anthrovoid

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Skizma is een Finse band die graag technische metal muziek maakt, wat ze al sinds 2007 doen. Na drie demo EP’s gemaakt te hebben, die in het Fins gezongen waren, besloten de mannen over te stappen op de Engelse taal, een verstandige beslissing als je het mij vraagt want dit maakt een band toch wat interessanter voor de internationale markt. Sindsdien bracht de band nog een EP uit in 2016 én een zelf gefinancierde debuutalbum, ‘360RB’, in 2017. Blijkbaar had de band veel inspiratie en schreef in 2017 genoeg materiaal voor een vervolg album die eind afgelopen jaar uit is gekomen onder de naam ‘Anthrovoid’.

‘Anthrovoid’ is een conceptalbum die gaat over een tijd waarin het dierenrijk de arrogante en bijna goddelijke status van de mensheid volledig zat is, wat zal leiden tot een ‘dieren revolutie’. Om eerlijk te zijn is daar muzikaal weinig van te horen, de zang is niet altijd goed te verstaan (door accent en grunts) maar ook qua melodie mis ik de verbinding tussen de liedjes. De muziek heeft vaak een opzwepend tempo en hangt een beetje tussen sub-genres in, prog, metalcore en death invloeden zijn hoorbaar. Af en toe moet ik ook een beetje denken aan System Of A Down, hoewel ik niet helemaal weet waarom, wellicht door het speelse karakter van de liedjes. De liedjes zijn in ieder geval vrij toegankelijk voor het publiek dat wel houd van wat beuk werk. De hoofdrol is weggelegd voor zanger en gitarist Juho Kilponen, naast zeer aardige gitaar partijen zingt hij ook nog eens niet onverdienstelijk, zijn cleane zang is best oké maar hij is vooral sterk met zijn agressievere zangstijl. Hoewel het nu best wel goed klinkt zou een goede clean zanger misschien niet verkeerd zijn voor deze mannen. Ook de rest van de band stelt niet teleur, drummer Juuso Tikka en bassist Panu Piirainen zetten een goede basis neer waarop de gitaren en zang lekker op los kunnen gaan. Ook qua composities doen de mannen het goed, hoewel ik denk dat hier nog wel wat groeipotentie in zit.

De mannen van Skizma mogen zeer tevreden zijn met ‘Anthrovoid’, het is een fijn album die makkelijk leuk te vinden is. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik nog wat mis maar ik vind het moeilijk te verwoorden wat ik precies mis. Wellicht dat de cleane vocalen hier het verschil in zouden kunnen maken, maar echt een probleem is het niet. Zeer vermakelijk album van een band die zomaar eens voor een verassing zou kunnen zorgen, de potentie is er zeker. Een band om in de gaten te houden!