Rifftera - Across The Acheron

Rifftera - Across The Acheron

Label : Inverse Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Toen ik ergens in 2015 het debuut van Rifftera in handen kreeg, kon ik een glimlach niet onderdrukken. Een naam die deed denken aan een overload van riffs en een spin-off van Pantera, maar tot mijn grote tevredenheid bleek dat ze wel konden spelen. De hele plaat werd bij de bandleden thuis opgenomen en de drumpartijen werden ingespeeld door een sessiedrummer. Het album verscheen toen nog in eigen beheer. Ik heb mijn review afgesloten met de woorden dat het hoog tijd werd, dat een platenfirma interesse gaat tonen in deze veelbelovende band. En kijk, Inverse Records hapte toe.

Inmiddels beschikt de band zelfs over een eigen drummer. Nog steeds krijg je een portie van thrash en death metal voorgeschoteld. Het is echter duidelijk te horen dat de band met heel wat zaken erop vooruit is gegaan. Zowel qua productie als muzikaal. Dat komt al direct tot uiting met opener ‘Burning Paradise’. Na het eerder melodieuze begin schiet het nummer op gang met een snel drum tempo en een gezonde dosis grunt. Tijdens het refrein keert de cleane zang terug gemengd met brute achtergrond koortjes, om dan abrupt over te schakelen naar stukken melodieuze power metal. Die power metal stukken worden nog verder en dieper uitgewerkt in de opvolger ‘Two Sides Of The Story’. Het gaf me zelfs enkele echte kippenvel momenten als gevolg. Denk nu niet dat Rifftera een bende softies geworden is. Frequent wordt er overgeschakeld naar stukken agressieve death/thrashmetal. Luister maar eens naar ‘Cry Wolf’. Een stevig en furieus thrash nummer. De acht tracks duren maar liefst vijfenvijftig minuten. Zes van de acht overschrijden de zes minuten speelduur en afsluiter ‘Across The Acheron’ tikt er zelfs elf af. Belangrijk is dat nergens een seconde verveling toeslaat. Rifftera is erin geslaagd een eigen en heel volwassen geluid te maken en laat met ‘Across The Acheron’ al direct een heel sterke indruk van 2019 horen.