A Pale Horse Named Death - When The World Becomes Undone

Label : Long Branch Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : A Pale Horse Named Death heeft me enigszins in de maling genomen: het nieuwe en derde album van deze heren uit Brooklyn, New York, heet 'When The World Becomes Undone' en nadat ik het een aantal keren geluisterd had twijfelde ik of het enorme aantal Type O Negative referenties die ik terughoorde in de muziek een eerbetoon was aan de band of dat het gewoon na-aperij was. Toen ik vervolgens informatie over de band opzocht en zag dat beide Type O drummers leden zijn wist ik dat het goed was. Gelukkig.

De band rondom Sal Abruscato heeft al even niks van zich laten horen: in 2013 kwam het vorige album, 'Lay My Soul To Waste', uit, en dit nieuwe album is, zo zegt Sal, een proces geweest dat enige tijd in de achtergrond heeft liggen sudderen terwijl hij ook tijd besteedde aan zijn andere band: Life Of Agony. En als je een idee even laat liggen terwijl het verder gemarineerd wordt met gebeurtenissen uit je persoonlijke leven dan kan het resultaat wel eens erg aangenaam zijn. Dat is hier het geval: 'When The World Becomes Undone' is een donker, somber en ongezellig album geworden en dat past precies bij de bezongen thematiek van zelfreflectie, het besef van verlies en de donkere maar veilige spelonken van onze geest. De muziek is zwaar en traag en heeft een bepaalde mate van betovering in dat de nummers na het beluisteren nog lang door je hoofd blijven spoken. Hier en daar is de muziek voorzien van die luchtige, Brooklynse nuchterheid en weet door deze combinatie een heerlijke, melancholische snaar te raken.

De vocalen zijn af en toe wat grungy en ook dat klinkt passend en goed. De gierende gitaren die we onder andere kennen van het nummer 'Christian Woman' en doen denken aan laag overvliegende straaljagers worden misschien net iets te vaak gebruikt, maar hoe meer je dit album luistert hoe minder die opvallen. Alhoewel de muziek zoals eerder gezegd genoeg overeenkomsten heeft met die van Type O Negative is hier meer dan genoeg anders om origineel te zijn. Fijn om de gordijnen te sluiten, wat kaarsen aan te steken en dit album op te zetten.

A Pale Horse Named Death begint in maart aan een Europese tour. Kijk op hun Facebook pagina om te zien wanneer je ze waar kunt aanschouwen!