Nailed To Obscurity - Black Frost

Nailed To Obscurity - Black Frost

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder doom metal

Vera : We zijn bijzonder verheugd om te merken dat Nailed To Obscurity voor het nieuwe, vierde album ‘Black Frost’ getekend is door het grote Nuclear Blast. Het vorige album ’King Delusion’ deed ons namelijk meteen beseffen dat hier een uitzonderlijk getalenteerde doom/death metal formatie aan het werk was en het is dan mooi dat zelfs een machtig label dat opmerkt. Nailed To Obscurity komt nochtans uit een klein dorp in het hoge Noorden van Duitsland, maar deze relatieve afzondering heeft hen niet belet om ook al een ferme live reputatie op te bouwen. We waren dus razend benieuwd naar ‘Black Frost’ en kunnen meteen de superlatieven weer boven halen. Het is zeker geen kopie van eerder werk, maar het album vertoont een muzikale ontwikkeling die je versteld achterlaat.

De herkenbare melodieuze death metal met veel weemoed is gebleven, maar zanger Raimund Ennenga gebruikt veel meer cleane zang. Ook fluisterende en halfgesproken passages - welke een dreigende sfeer scheppen - worden gebruikt in de songs, terwijl het emotionele gitaarspel atmosferisch en verleidelijk pakkend is. Hier geldt het gezegde dat je met één noot soms meer kunt zeggen dan met oorverdovende cataracten. De zeven lange songs worden behoedzaam maar minutieus opgebouwd, waarbij het contrast tussen ingetogen schoonheid en woeste uitbarstingen met grunts heel veel dynamiek creëert. Let maar op hoe het titelnummer aanvangt met drums, bas en een lang aangehouden noot, maar dan in crescendo gaat naar volle wasdom. In het licht progressieve gitaarwerk van ‘Tears Of The Eyeless’ vinden we nog een zweempje Opeth fascinatie, maar de solo’s waaien ons eerder op Pink Floydiaanse wijze tegemoet. Ik durf zelfs te stellen dat ze het metalgenre overstijgen. In ‘Feardom’ merken we dan weer een onderhuidse spanning die ons aan Tool doet denken, terwijl de vijfkoppige Duitse band helemaal verrast met het compleet clean gezongen, ultra melancholieke ‘Resonance’. Om daarna stomend af te sluiten met ‘Road To Perdition’. Wanneer melodieuze death metal met een doomsausje je ding is, dan is dit een verplichte aankoop. Een verbazingwekkend machtig album met superieure contrasten en beklijvende dynamiek!