Phlebotomized - Deformation Of Humanity

Phlebotomized - Deformation Of Humanity

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : 22 jaar na de release van het studio album ‘Skycontact’ is er een nieuwe van Phlebotomized. Niet zo lang na de release van ‘Skycontact’ stopte de band om in 2013 weer bij elkaar te komen. Sinds 2013 kent de band de nodige wijzigingen in de line-up. Dit houdt in dat we in gitarist Tom Palms nog maar 1 oorspronkelijk bandlid terugvinden. Bij de opnames van ‘Deformation Of Humanity’ zijn overigens wel de nodige oud leden betrokken. Jordy Middelbosch hielp bij de pre-productie van de drums. De vioolpartij op het nummer ‘My Dear,…’ werd gearrangeerd door oud-violist Maarten Post. En oud-zanger Dennis Geestman leverde wat gastvocalen op twee songs. Naast deze gasten werd de band ook bijgestaan door zangeres Annette Kliphuis en violiste Barbara Ney.

‘Deformation Of Humanity’ klinkt alsof Phlebotomized nooit is weggeweest. Het sluit mooi aan op het in mijn ogen beste album ‘Immense Intense Suspense’. Je hoort een band die het experiment niet schuwt maar er wel voor zorgt dat je naar songs luistert die een duidelijke kop en staart hebben. Het innovatieve karakter van het zestal is ook nog steeds aanwezig. Je hoort brute death metal en sfeervolle passages die hand in hand gaan en nergens de bocht uit vliegen. Zo horen we Phlebotomized graag want dit is een muzikale ontdekkingstocht. Ik wil vooral de toets partijen benadrukken want die zijn op dit album echt de moeite waard. Van typisch jaren 90 sounds tot geluiden die aan House doen denken. Voor mij is dat echt een pluspunt. Geluidstechnisch valt er niets op het album aan te merken en we kunnen trots zijn dat Phlebotomized terugkeert met een erg sterk album.