The Subliminal - Relics

The Subliminal - Relics

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Berto : The Subliminal is een nieuwe Nederlandse band die na een tweetal singles nu een EP heeft opgenomen en uitgebracht. Op deze EP speelt de band moderne metal met veel variatie en dynamiek, maar met toch al een eigen gezicht(je). Ik heb al vergelijkingen gelezen met Gojira en dat is een vrij makkelijke vergelijking om te maken, want Gojira heeft de moderne metal gevormd. Natuurlijk is Gojira alleen maar een invloed, The Subliminal probeert zoals gezegd wel zijn eigen sound te scheppen op ‘Relics’, anders kunnen ze net zo goed een cover band beginnen.

De vijf nummers vragen wel je aandacht, anders ontgaan je de meeste details. De kracht van een goede band is dat er iedere keer als je naar hun nummers luistert, er nieuwe dingen te horen zijn. Dat is ook het geval op ‘Relics’, waar een nummer als ‘Defiance’ er nu voor mij boven uit steekt, al was het maar door de heerlijke dynamiek en afwisseling die het nummer biedt. Ritmisch is het ook heel gevarieerd wat je hoort, op ‘Unforeseen Demise’ hoor je dit bijvoorbeeld heel goed. Drummer Mark Bos drukt wat dat betreft een duidelijk stempel op deze EP. Ook verdient zanger Milan Snel een speciale vermelding, want zijn gevarieerde en krachtige zang is ook een aandachtstrekker op ‘Relics’, zonder overigens de andere muzikanten te kort te willen doen, want muzikaal klinkt alles uitstekend, ook door de heldere productie. Natuurlijk zijn er wat kanttekeningen te plaatsen, zoals de soms iets te voor de hand liggende zanglijnen, maar dat is natuurlijk subjectief en valt duidelijk in de categorite “Details”. ‘Relics’ is gewoon een heerlijk Nederlands product van een band die nu al de bagage en het talent lijkt te hebben om nationaal en internationaal een blijvende indruk achter te laten.