Lost In Grey - The Waste Land

Lost In Grey - The Waste Land

Label : Reaper Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

William Pezy : Dit soort platen zijn een juweel voor het oor en geven mij hoop voor de toekomst als het gaat om onderscheidende bands die én lekker hun eigen ding doen én dan ook nog op uiterst indrukwekkende wijze. Lost In Grey brengt nog maar hun tweede plaat uit, maar die klinkt alsof het oude rotten in het vak zijn die door vele, vele jaren ervaring erg goed op elkaar zijn ingespeeld. Er zit geen greintje twijfel in hun spel en dat op een plaat die op vele vlakken complex is.

De band beschrijft het zelf als theatrale metal. Je zult zelden zo’n goede rolverdeling en overtuigende presentatie horen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat bijvoorbeeld Arjen Lucassen hier gaat vinden. Het maakt de zangers bijna verbale kunstenaars. Met een zangeres en een achtergrond zanger en zangeres is het al een indrukwekkend feestje, maar de Finnen vonden dat niet voldoende en haalden nog wat gastzangers en -muzikanten erbij waardoor er een zeer overtuigend en verhalende plaat is gemaakt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de lengte van de veelzijdige nummers. Er staan ‘maar’ acht nummers op de plaat maar met een gemiddelde van bijna zeven minuten per nummer is dat een keer zo lang dan een gemiddeld Amaranthe nummer. Op hun nieuwe plaat ‘Helix’ staan maar twaalf nummers en ik vraag me af welke ik interessanter vind moet ik bij mezelf vast stellen. Als je dieper op de thema’s en de muziek in wilt gaan kan ik je adviseren de Facebook pagina van de band te gaan bezoeken. Daar wordt per nummer uitgelegd wat de inspiratie voor het nummer is geweest, waar de achtergrond van het verhaal is en hoe dit is uitgewerkt tot een nummer. Daaruit blijkt nogmaals het belachelijk hoge niveau van deze plaat.