Green River - Dry As A Bone & Rehab Doll

Label : Sub Pop Records | Archiveer onder punk / hardcore

Release type: Re-release

Bart M. : Één van de dingen die ik als kind erg interessant begon te vinden was het onderwerp seriemoordenaars. Ik zou mezelf geen fan noemen, ik was het niet helemaal eens met wat ze zoal deden, maar het was vaak fascinerend om te leren wat er in hun hoofden omging. Één van de namen die me altijd bij is gebleven is de Green River Killer, een moderne Jack The Ripper die o.a. actief was rondom Seattle, Washington. In 1984 vormde zich in diezelfde stad een band die, volgens sommigen, de basis zou leggen voor de grunge-movement. Die band was Green River, vernoemd naar de bovengenoemde seriemoordenaar.

Ik schrijf "door sommigen", niet omdat ik het er niet mee eens ben, er zit zeker een kern van waarheid in, maar omdat het mij niet helemaal duidelijk is geworden of de band dit zelf ook zo ziet. Dat maakt voor deze recensie helemaal niks uit, de indruk die Green River heeft achtergelaten is zo goed als tastbaar. Misschien nog wel meer dan die van bands die herrezen uit de as van deze band nadat deze in 1987 met enige ruzie uit elkaar ging. (Die bands zijn Pearl Jam en Mudhoney, voor de volledigheid.) Green River wordt verantwoordelijk gehouden voor het scheppen van de zogenaamde "Seattle Sound", en als je wilt weten hoe dat dan klinkt heb ik goed nieuws voor je: het label Sub Pop Records heeft bedacht dat ze twee albums van Green River "opnieuw" gaan uitgeven, in een deluxe formaat. Het is een ideale mogelijkheid om ineens de gehele discografie van deze band in handen te krijgen. De albums worden tegelijkertijd uitgegeven.

Één heet 'Dry As A Bone', net zoals de tweede EP die de band ooit maakte. De deluxe versie bevat dan ook niet alleen alle tracks van deze EP, er staan nog elf andere nummers op die bij elkaar zijn geraapt van verschillende bronnen en uitgaves. Alles bij elkaar klinkt het als één heel sterk album en horen we een onbesuisde band die muziek lijkt te maken gewoon omdat ze dat lekker vinden en waarvan elk bandlid precies weet hoe hij het uiterste uit zijn instrument moet halen. Grunge? Nee. Eerder een soort van progressieve post punk muziek, met laag over laag aan interessante, mooie instrumentatie. Het doet me denken aan Voivod. Niet alleen het stemgeluid maar ook de enorme hoeveelheid vernieuwende gitaar- en basloopjes en de vele logische maar frisse wendingen die de muziek blijft maken. Het is niet eens een bepaald genre die deze band neerzet, het is een bijzonder aangenaam samenraapsel van stijlen waardoor je je gaat afvragen waarom we überhaupt labels gebruiken.

De andere heet 'Rehab Doll' en is een deluxe versie van de debuutplaat van Green River. In dit geval houdt dat ge-remixte versies in van de originele tracks, versies die, volgens drummer Alex Vincent, nu veel beter tot hun recht komen dan toen, omdat de glans en het gepolijste ruimte heeft gemaakt voor de hongerige rauwheid waarmee de nummers gespeeld werden. Dat is inderdaad duidelijk hoorbaar, want ook op deze schijf horen we een band die niks geeft om conventies en gewoon alles in de mix gooit. En het nog geweldig laat klinken ook. Naast deze acht nummers krijgen we nog een aantal bonus- en demo tracks. Normaal vind ik dat soort toevoegingen alleen waarde hebben voor die mensen die uren kunnen discussiëren over de duizenden verschillende subgenres, maar hier geeft het een mooi inzicht in de ontwikkeling van de band.

Meer informatie