Blind Guardian - Nightfall In Middle-Earth

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Jori : Blind Guardian heeft in het jaar 2018 de hele discografie weer eens grondig opgepoetst voor een verse uitgave. De “remixed and remastered” uitgaves zijn mooie dubbel-cd’s geworden met bonus tracks en de originele muziek als tweede cd bijgevoegd, dit allemaal in prachtige hoesjes waarvan de ruggen van de doosjes een groot figuur vormen bij de complete verzameling. Op dertig november werden de nieuwe versies van ‘Imaginations From The Other Side’, ‘Nightfall In Middle-Earth’ en ‘A Night At The Opera’ op het Europese vasteland uitgebracht.

In de opinie van velen het magnum opus van de band, ‘Nightfall In Middle-Earth’ volgde de barden op hun avontuur door de “first age” van Tolkiens Midden-Aarde. Hoewel Blind Guardian niet de eerste band was die een heel album aan Tolkiens universum wijdde (die eer gaat volgens mij naar Summoning, dat al hun albums hierover schrijft), waren ze wel de eerste band die een heel album aan slechts één van de boeken wijdde en dan wel ‘The Silmarillion’. Haal je de tussenstukjes uit de tracklist, dan hou je op de eerste helft van de cd zowat een best-of album over. ‘Into The Storm is lang de vaste opener geweest van een Blind Guardian concert en ‘Mirror Mirror’ is nog altijd de vaste afsluiter. Ook het magistrale ‘Nightfall’ en ‘Time Stands Still’ worden nog altijd gespeeld. Meer dan welk album uit deze remix serie is deze nieuwe versie een stuk zwaarder uitgevallen dan het origineel, waardoor naast het verhalende karakter nu ook de energie die de nummers live hebben perfect overkomt. Ook naar de fijnere details is gekeken, waardoor de muziek ook een stuk rijker klinkt. Ook hier bonus tracks. ‘Doom’ is oorspronkelijk voor dit album geschreven, het handelt over de vloek die Morgoth over Húrin uitspreekt. ‘The Tides Of War’ is eerder uitgebracht op een live EP en lijkt te handelen over de gevolgen van de vloek van Fëanor waaronder de “kinslaying”, de moord op de Teleri Elfen door de Noldor.

Meer informatie