Abstract Rapture - Hollow Motion

Abstract Rapture - Hollow Motion

Label : Black 'N Purple Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Hoewel ik nog nooit van deze band gehoord had, hebben ze toch al een mooi parcours afgelegd. Als support hebben ze al voor bands als Korn, Behemoth en Soulfly geopend. In 2007 wonnen ze zelfs de Wacken Metal Battle in hun thuisland Luxemburg. Dat leverde hun alvast een optreden op het legendarische Wacken op.

Met ‘Hollow Motion’ leveren ze nu hun derde album af. Muzikaal klinkt het erg modern. Een pure thrashband kan je hun moeilijk noemen. Soms hoor je wat death metal terug,maar ook elementen van metalcore zijn hier en daar aanwezig. Zanger Dritt wisselt frequent af tussen gebrul en gegrunt maar laat ook heel wat cleane zangpartijen horen. Een gelijkenis met Bjorn Strid van Soilwork is dan ook duidelijk aanwezig. Soms laat hij in zijn cleane zang wel eens een valse of mindere noot vallen, maar over het algemeen heeft hij best een aardige stem. De overvloedige breaks zorgen ervoor dat alles lekker spannend blijft klinken. Op ‘The Cancer Of Your Soul’ hoor je zowel heldere zangpartijen als hevige grunt. De snellere stukken, worden gretig afgewisseld met trager werk met melodieuze gitaren. Die afwisseling wordt op de spits gedreven in ‘Venom Skies’. In de eerste helft wordt er stevig gespeeld tot de band een heel andere richting inslaat en overschakelt naar progressieve rock met zelfs jazz elementen erin vervat. Noem dit gerust hoogst experimenteel. Het toont echter aan dat de band bestaat uit gasten met ballen aan hun lijf. Fans van melodieuze thrash en death metal gaan hier zeker hun gading in vinden.