Tygers Of Pan Tang - Hellbound Spellbound Live 1981

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : In 1980 verscheen het debuutalbum ‘Wild Cat’ van de Engeland afkomstige heavy metal band Tygers Of Pan Tang en die wist in die tijd (terecht) erg veel indruk te maken. De plaat bevatte prima song materiaal en het enige puntje van kritiek was eigenlijk de wat matige zang van Jess Cox. Dat werd verholpen met het binnenhalen van Jon Deverill en met hem (en extra gitarist John Sykes) werd in 1981 het schitterende ‘Spellbound’ uitgebracht, wat in mijn beleving nog altijd één van de beste albums uit de New Wave Of British Heavy Metal periode is.

Na de release van ‘Spellbound’ moest er natuurlijk getoerd worden en een integrale registratie van de tweede avond van die toer, toen men in Nottingham Rock City speelde, is nu onder de titel ‘Hellbound Spellbound Live 1981' door het Mighty Music label op de markt gebracht. Iedere zichzelf respecterende NWOBHM-fan moet dit plaatje gewoon in huis halen, want de energie en pure klasse spat van dit optreden af. Het geluid is lekker rauw, beide gitaristen Robb Weir en John Sykes bleken ondanks hun verschillende speelstijl toch erg goed bij elkaar te passen en zanger Jon Deverill liet horen waarom hij de juiste man achter de microfoon was bij de Tygers.

Het materiaal dat men die avond speelde was afkomstig van de twee eerste albums en dan weet je meteen dat het puur genieten geblazen is. Er werd afgetrapt met een prima versie van ‘Take It’, maar ook nummers zoals ‘Tyger Bay’, het schitterende ‘Insanity’, ‘Euthanasia’, ‘Gangland’ en ‘Hellbound’ behoorden tot de hoogtepunten van de vijftien nummers tellende setlist. ‘Hellbound Spellbound Live 1981’ geeft een heerlijk overzicht van de Tygers Of Pan Tang op hun hoogtepunt en zal de komende tijd zijn rondjes in mijn CD-speler zeker blijven maken. Een erg gave plaat!

Tracklist:
1. Take It
2. Rock ‘n’ Roll Man