John Garcia And The Band Of Gold - John Garcia And The Band Of Gold

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Vera : John Garcia kan stilaan aan de toog verbroederen met Spice en daar welgemeende high fives uitdelen. Beide frontmannen hebben na het verlaten van hun lucratieve band – respectievelijk Kyuss en Spiritual Beggars – zoveel bands en zijprojecten in het leven geroepen dat een kat zijn eigen kinderen niet meer vindt. John Garcia was mede oprichter van Kyuss, maar toen hij zich in 2010 engageerde om een aantal Kyuss songs en eigen songs live te spelen, schakelde miljonair en ex-buddy Josh Homme (Queens Of The Stone Age) vlotjes een advocaat in. Kyuss Lives! stierf een vroege dood door de hebzucht van een vroegere maat. Triest!

Verder is John Garcia bekend van Unida, Slo-Burn, Hermano en Vista Chino. Daarnaast heeft hij nog een solo carrière, getuige onze besprekingen voor ’John Garcia’ en ’The Coyote Who Spoke In Tongues’. Anno 2019 start hij het jaar met een zelfgenaamd album van John Garcia And The Band Of Gold. Na twee soloalbums en de ‘Coyote Unplugged’ tour heeft John producer Chris Goss (check out Masters Of Reality!) onder de arm genomen om zijn elf compacte nieuwe songs in te blikken. Hij produceerde ook al Kyuss en Queens Of The Stone Age albums en weet dus van wanten. Over de vette gitaarsound hoeven we dan ook allerminst te klagen. Het album vangt aan met het instrumentale ‘Space Vato’, zwaar en log, maar vanaf ‘Jim’s Whiskers’ is het uiteraard de snedige, scherpe stem van Garcia welke de songs bepaalt. Dat is altijd fijn, maar de eerlijkheid gebiedt me te melden dat de songs niet allemaal even sterk zijn. ‘Kentucky II’ en ‘Lillianna’ hebben nogal veel zoete koortjes die het vuur uit de song halen. Natuurlijk is het een feest aan herkenning en wordt er driftig gemusiceerd, maar we hebben al beter materiaal op John’s soloplaten gehoord. Onze favorieten en luistertips zijn ‘Jim’s Whiskers’, het stuwende ‘Cheyletiella’ en het trage uitwaaierende sluitstuk ‘Softer Side’.