Infinita Symphonia - Liberation

Infinita Symphonia - Liberation

Label : My Kingdom Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Nima : Met ’A Mind’s Chronicle’ en ’Infinita Symphonia’ brachten deze Italianen twee sterke albums uit. De band kwam met een eigen benadering van symfonische power metal en combineerde dat met invloeden vanuit de traditionele hardrock en AOR-hoek, maar – en vooral op de tweede elpee – ook een flinke lading prog. Aangezien ik de twee voorgaande albums goed kon waarderen was ik zeer benieuwd naar deze derde langspeler, ‘Liberation’.

Welnu, helaas is met deze band precies datgene gebeurt waar ik altijd bang voor ben: de heren zijn doorgeslagen in hun progressieve ontwikkeling hebben de boel voor mij gewoon verpest. Op enkele uitzonderingen na kan ik he-le-maal niks met prog en vind het zelfs afschuwelijk. De stevige stukken zijn zo modern dat ze bijna anoniem klinken en de langzamere stukken zijn zo langdradig dat ze gewoon saai worden. De boel zit bomvol afwisseling waardoor ik telkens de draad kwijtraak en de plaat bevat maar zelden een moment wat ik echt pakkend kan noemen. Het nummer ‘Never Forget’ met vocale gastenbijdrage van Ralf Scheepers (Prima Fear) is nog aardig te pruimen en één van de betere songs op het album, maar diens moderne karakter bevalt mij niet eveneens niet. En ja, het zit allemaal erg knap in elkaar, er wordt uitstekend gemusiceerd en Luca Micioni is een magnifieke en zeer getalenteerde zanger. Maar verdomme, dit doet mij echt helemaal niks. Op een gegeven moment wordt het allemaal zo langdradig dat ik mij afvraag hoe lang het nog allemaal gaat duren, en dan ben ik pas bij het vierde nummer! En de plaat bevat er tien, die samen 61 minuten klokken. Waarschijnlijk ben ik niet de juiste persoon om dit te reviewen, maar het is zoals het is. Fans van progressieve (power) metal zullen hier waarschijnlijk mee uit de voeten kunnen en mogen wat mij betreft nog tien punten bij de eindscore – die meer gebaseerd is op muzikaliteit en talent – optellen, maar mij doet deze band helemaal niks meer.