Pertness - Metamorphosis

Pertness - Metamorphosis

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De voorgaande drie albums van het Zwitserse Pertness kon ik erg waarderen. De heren kwamen met power metal in het straatje Blind Guardian, Oden Ogan, Persuader, Iron Savior, Elvenking en soortgelijke acts, die tevens dezelfde charme en gedenkwaardigheid bevatte. Met elke plaat kwam men echter met een zwaardere en modernere aanpak, en liet op de laatste langspeler, ’Forzen Time’ zelfs invloeden vanuit de moderne, Zweeds-klinkende, thrash horen, gepaard met de passende agressieve vocalen.

De vierde elpee, ‘Metamorphosis’, gaat in dezelfde evolutionaire lijn verder en is een logische stap in de band’s carrière. En dat is ook meteen de reden dat deze plaat mij het minst aanspreekt. Helaas is de band, zoals dat helaas vaker het geval is, mijn inziens een beetje te hard doorgeslagen in hun moderne metamorfose. De basis is nog altijd melodieuze power metal, maar op dit album zijn de heren toch wel veel meer richting de moderne heavy/thrash metal gegaan. U weet wel, van die nietszeggende zware riffs en breaks, leadgitaren die constant over alles heen walsen en juist voor verwarring en irritatie zorgen, een overdaad aan afwisseling waardoor je de draad snel kwijtraakt, en dan die combinatie tussen zware en melodieuze vocalen.

De nummers bevatten zeker ook goede riffs en mooie melodieën en zanglijnen, en zijn bij tijden ook pakkend, maar het is allemaal totaal zielloos en ook nog eens flink overgeproduceerd. Het is allemaal zo perfect en gladjes waardoor het klinkt alsof het menselijk aspect bijna niet bestaat. Ondanks het feit dat men hier en daar flink tekeer gaat, en ondanks het feit dat de zang agressief klinkt, is de intensiteit die deze band ooit kende hier totaal zoek en heeft het geheel – voor mij in ieder geval – nauwelijks impact. De relatief korte speeltijd van 38 minuten is derhalve een lange zit. Er is absoluut markt voor dit soort muziek en de band zal met dit album zeker een nieuw publiek voor zich kunnen winnen, maar voor de meer ouderwetsgeoriënteerde luisteraar zoals ondergetekende is dit simpelweg te modern en – zoals gezegd – zielloos. Ondanks de muzikale kwaliteiten is dit album voor mij een teleurstelling. Erg jammer!