Menschenfresser - Sterben

Menschenfresser - Sterben

Label : Boersma Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Menschenfresser, menseneter of kannibaal in het Nederlands, is een Duitse band, opgericht door Christian "Knegge" Knechtel en Holger Rodamme in 2006. Vanaf 2009 zijn zij begonnen met het uitbrengen van enkele demo’s en in 2011 kwam hun zelf getitelde debuutalbum uit. In 2014 volgde een tweede album en vorig jaar een EP. Deze werden allemaal onafhankelijk uitgebracht, maar voor de release van de nieuwe plaat ‘Sterben’ werken ze voor het eerst samen met het label Boersma Records.

Hun muziek wordt omschreven als ‘horror metal’ en daar kan ik enigszins inkomen. Het artwork van hun albums zijn werken van de horrorfilm legende Tom Sullivan, vooral bekend voor zijn werk voor ‘Evil Dead’ en hun trage stampende death metal wordt ondersteund door horrorachtige keyboards en angstaanjagende gesproken vocalen. De teksten zijn volledig in het Duits geschreven. Ik kan niet echt een band vinden die dezelfde stijl speelt, dus origineel is het zeker wel. Er zit veel groove in de muziek die lang niet altijd als death metal omschreven kan worden. Sommige stukken neigen naar thrash (typische Slayer riff in ‘Wer Ist Da?’ bijvoorbeeld), ik herken klassieke heavy metal en soms spelen ze gewoon pure old school death metal riffs die doen denken aan Autopsy, Er zitten veel tempowisselingen in en je weet nooit wat er gaat volgen.

Af en toe meen ik Totenmond te herkennen in hun spel, maar dan verrassen ze wederom met een of ander vreemd deuntje of een onverwachte solo. Die Apokalyptischen Reiter ten tijde van ‘All You Need Is Love’ gemixt met hun latere werk zou ook nog een omschrijving kunnen zijn. ‘Sterben’ klinkt over het algemeen zeer catchy met het titelnummer als ultieme voorbeeld. Aanrader voor wie van horror en zombies houdt en graag buiten de lijntjes kleurt.