Marius Danielsen's Legend Of Valley Doom - Part 2

Label : Crime Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Vocalist/multi-instrumentalist Marius Danielsen kwam drie jaar geleden met zijn solodebuut, ‘Legend Of Valley Doom’; een project waar hij samen met zijn broer, Peter, tien jaar lang aan had gewerkt. Het resultaat was een prachtige, typisch Europees-klinkende, symfonische power metal plaat in het straatje Avantasia, Stratovarius, Dionysus, Fairyland, Iron Mask, Magic Kingdom en uiteraard Luca Turilli, Rhapsody. Zowel de muziek als de opzet met vele gastmuzikanten en een conceptverhaal mocht dan niet totaal origineel zijn, maar dat maakte de plaat zeker niet minder interessant.

Drie jaar na het debuut kwam Marius eind november met de opvolger. Over deze plaat valt eigenlijk weinig te vertellen, want zoals de titel het al doet vermoeden gaat deze gewoon verder waar het debuut ophield. De plaat gaat wat langzaam van start met het lange, melancholische intro, ‘King Thorgan’s Hymn’, maar zodra men daarna krachtig eruit knalt met ‘Rise Of The Dark Empire’ wordt je weer meteen bij de strot gegrepen en meegetrokken in de power metal Walhalla van Marius’ magische wereld die “Valley Doom” heet. Snelle riffs, dubbele basdrums, melancholische, theatrale, heldhaftige, helse en hemelse passages wisselen elkaar constant af en zorgen ervoor dat je bij de les blijft. Bij een concept album is het nog belangrijker dat de muziek het verhaal voorziet van de juiste stemming, en daar is Marius wederom volledig in geslaagd. Daar het verhaal dit keer melancholischer en droeviger is krijgen we hier vaker langzamere stukken, wat echter niet betekent dat de plaat aan snelheid tekort komt. Door de iets meer beladen sfeer vind ik het geheel net een tikkie minder “spannend” dan het debuut, maar dat betekent niet dat de songs minder interessant of minder pakkend zijn.

Originaliteits- en vernieuwingsgehalte is hier wederom nihil. Daarentegen heeft de plaat een bijzonder fijn nostalgiegehalte en heeft bovendien alle kwaliteiten die je van een dergelijk album verwacht. Dus geen enkel reden om te klagen. Bovendien heeft de man naast een aantal terugkerende helden wederom een aantal prima instrumentalisten en vocalisten– waaronder een aantal legendes zoals Michael Kiske, Blaze Bayley, Bruce Kulick, Magnus Rosén en Vinnie Appice – (complete lijst hieronder) benaderd. Deze gasten tillen het geheel niet alleen naar een hoger niveau, maar zorgen wederom voor de nodige afwisseling. Dus, nog minder reden om te janken en te zeuren. Alles bij elkaar heeft de man wederom een meesterwerkje afgeleverd die de fans van het debuut en van symfonische power metal in het algemeen absoluut zal aanspreken. Ik kijk nu al uit naar het volgende deel, en als ik het verloop van het verhaal goed begrijp, moet het derde deel een vrij stevig plaatje worden. Zo, nu eerst nog een rondje “Valley Doom” marathon.

Zang:
Michael Kiske (Helloween, Avantasia, Unisonic)
Tim “Ripper” Owens (ex-Judas Priest, ex-Iced Earth, ex-Yngwie Malmsteen)