Festerday - IIhtallan

Festerday - IIhtallan

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Enige tijd geleden heb ik de EP ‘Cadaveric Virginity’ van Festerday mogen recenseren, maar dat betrof slechts twee nummers en ik gaf toen aan dat we moesten wachten op het volledige album om een duidelijk beeld te kunnen krijgen van de band. Wel nu, binnen twee maanden krijg ik het betreffende album binnen en krijgen we dus een heel album vol felle old school death metal voor de kiezen. De sound van de band ligt dicht tegen de klassiekers van Entombed en Dismember aan, maar Festerday voegt een tikkie meer grindcore toe aan de mix. Voor we vijf minuten verder zijn, hebben we al drie nummers gehad. Na een intro zijn ‘Flowers Of Bones’ en ‘Flowers Of Stone’ korte, vrij eendimensionale tracks die niet echt blijven hangen, ondanks het lekkere gitaargeluid. ‘Control Not Your Soul’ is al langer en geeft direct ruimte voor meer dynamiek. Wat de band wel heel goed doet, is het gebruiken van een heerlijke groove, die vooral tot uiting komt in het gitaarwerk en het soepele drumwerk. Maar liefst zestien nummers staan op ‘IIhtallan’ die een mix laten horen van death metal en grindcore en het lukt Festerday wonderwel om daar een geloofwaardige en beklijvende mix van te maken, inclusief teksten die horen bij deze extreme mix met titels als ‘Edible Excrement’ en ‘Let Me Entertain Your Entrails’. De band heeft een roerige geschiedenis, met bezettingswisselingen en een ingelaste pauze van bijna tien jaar, maar als dit zooitje ongeregeld bij elkaar blijft en een goede tour doet, dan kunnen ze nog ver komen.