Create A Kill - Summoned To Rise

Create A Kill - Summoned To Rise

Label : Raw Skull Recordz | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Create A Kill is een nieuwe band rondom ex-Malevolent Creation drummers Gus Rios (drums, gitaar) en Alex Marquez (zang). Met Create A Kill komen de heren met extreme, pure old-school thrash metal zoals dat eind jaren 80/begin jaren 90 werd gespeeld. Geen gezeik met melodieuze gitaren en, zoals ze dat zelf heel rots vermelden, NO CLEAN SINGING. En gelukkig maar, want die zeikerige cleane vocalen die moderne thrash bands tegenwoordig uitkakken kan me gestolen worden bij dit soort muziek. Het zal u niet verbazen dat de muziek een flinke dosis death metal invloeden bevat, en ook dat is gelukkig zo ouderwets als de pest.

Om een beter idee te krijgen van wat je te wachten staat moet oeroude Dark Angel, Exodus, Sepultura, Death, Devastation, Possessed, Exumer, Demolition Hammer, Kreator en soortgelijke 80s/90s acts in de gehaktmolen gooit; het resultaat is ongeveer wat je van Create A Kill kan verwachten. Origineel en vernieuwend is het geenszins, maar – voor de zoveelste keer – dat soort zaken zijn overbodige bullshit en daar heb ik geen boodschap aan. Want fucking hell, wat klinkt dit lekker. De nummers zitten vol fantastische, messcherpe riffs en gierende solo’s die je met beide klauwen aan de oren grijpen en je hoofd genadeloos op een neer schudden, je een flinke stomp in de maag geven en een keiharde schop in de kont. Als dit je innerlijke agressie niet opwekt, dan ben je gewoon geen mens. Godverdomme, wat een kracht, wat een agressie, wat een energie. Als een op hol geslagen bulldozer walst de band driekwartier lang over alles en laat een verwoestende indruk achter. Niet dat ze constant op hoge snelheden spelen, want er is ook genoeg tijd voor die typische mid-tempo stampers en langzamere, dreigende passages die reis je naar de hel voorzien van de passende soundtrack, maar omdat alles wat deze band ademt pure agressie is. Op vocaal gebied worden we bedient met helse tonen die klinken als een combinatie tussen Zetro en Chuck Schuldiner, maar ook zwaardere death vocalen a la David Vincent. Need I say more? Dit is ouderwetse death/thrash zoals het moet klinken, en bewijst nogmaals waarom ik ooit van deze muziekstromingen ben gaan houden. Ook de sound is lekker ouderwets gehouden, waardoor deze plaat een heerlijk nostalgische vibe heeft. Vergeet al dat moderne shit wat tegenwoordig als thrash en death metal uitkomt; DIT is de echte deal.