Clouds - Dor

Clouds - Dor

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Vera : Vorig jaar rond deze tijd (november) bespraken we ’Destin’ van het internationale collectief Clouds, een uit de kluiten gewassen EP met bonustracks die ons ruim een uur doom metal van de bovenste plank bood. Sindsdien heeft bandleider Daniel Naegoe niet stilgezeten, want nu is het derde album ‘Dor’ (Roemeens voor ‘verlangen’) verkrijgbaar.

Clouds werd opgericht met als doel muziek te maken, opgedragen aan de geliefden die we verloren zijn in dit leven. De muziek is dan ook integer en zeer triest. Een rouwproces geflecteerd in zware doomstructuren en fragiele momenten van bezinning. Hoewel zelf een begenadigd zanger, heeft Daniel wederom de hulp ingeroepen van een aantal gastvocalisten. Gogo Melone (Aeonian Sorrow), Pim Blankenstein (Officium Triste) en Mihu Ilie van de Roemeense band Abigail waren al eerder te horen op albums van Clouds. In de begeleidingsband vinden we leden van Descend Into Despair, maar ook Indee, de vroegere gitarist van Eye Of Solitude. De kring wordt ons stilaan bekend en dus gaan we met een gerust hart bijna twee uur doom metal tegemoet. Wanneer je namelijk de speciale editie aanschaft, dan is er nog een tweede CD en die is van even hoge kwaliteit.

Maar laat ons starten met de hoofdbrok en het bijna elf minuten durende ‘Forever And A Day’ als paradigma nemen. Traag voortslepende gitaarklanken en beklijvende cleane zang weerklinken, wanneer drums en vervormde gitaren invallen wint het nummer aan kracht, met lage rollende grunts als vocale bijdrage. Maar steeds zijn er verstilde passages, waarbij het fragment met gesproken stuk en viool magnifiek is om ons ten slotte tot een stuwend amalgaam met langgerekte grunts te leiden. ‘The Last Day Of Sun’ opent al meteen met een dynamische gitaarmuur, beetje zwevend, maar gekruid met sappige grunts. Toch zijn er ook hier weer verstilde passages en mooie cleane zang. Klassieke piano zorgt voor knappe interludia, ook in het duet tussen Gogo Melone en Daniel (‘When I’m Gone’), terwijl de sappige grom van Pim Blankenstein heerst in ‘The Forever Sleep’ (met wanhopig gesproken fragment). Doom/death metal zoals het hoort en als integer sluitstuk nog het introverte, maar eens temeer beklijvende ‘Alone’ dat tot op het bot gaat. Klasse! Tracht toch wel die speciale editie op de kop te tikken, want dat staat garant voor veertig minuten meer eminente doom met gastbijdragen van Kayla Dixon (Witch Mountain), de Noorse fee Sylvaine in ‘Unravel’, een nieuw talent Caleb Bergen in ‘Hollow’ en de vertrouwde Mihu Ilie (Abigail) in ‘Shadows’. Een werkstuk waar men trots op mag zijn! Gaat dat zien in de grotten van Kanne (B) op vijf april 2019!