Groza - Unified In Void

Groza - Unified In Void

Label : Art Of Propaganda | Archiveer onder black metal

Koen S. : Groza? Van waar ken ik die naam? Het belletje rinkelt nogal snel en ik realiseer me dat het langspeeldebuut van Mgla ook ‘Groza’ heette. Voor de rest kom ik weinig informatie tegen over de band Groza: de Duitse band is opgericht in 2016 en de leden wensen blijkbaar anoniem te blijven. ‘Unified In Void’ is hun eerste release en wordt bestempeld als volwaardig album, al staan er maar vijf nummers op met een totale speelduur van zevenentwintig minuten.

Na drie seconden twijfel ik of ik het juiste bestand wel geopend heb, want het is Uada dat door m’n hoofdtelefoon knalt. Even checken, maar nee, het blijkt toch Groza te zijn. Nog niet bekomen van deze gelijkenis, hoor ik niet veel later de Poolse black van Mgla en dat zal de hele duur van ‘Unified In Void’ niet meer veranderen. Gezien de bandnaam en de stijl van black metal die men speelt moet ik dan ook concluderen dat het hier om een Mgla tributeband gaat. De productie is minder organisch dan op de Mgla albums en de sfeer is ook minder donker, de zang is minder gevarieerd dan die van Jake Superchi van Uada en de riffs zijn minder catchy, maar verder is de uitvoering wel top.

Het artwork is niet spectaculair, maar wat wel opvalt is dat ‘Unified In Void’ bijna hetzelfde artwork heeft als ‘Hekatomb’ van Funeral Mist. Ook de lay-out is praktisch hetzelfde. Ik weet niet of het bewust gedaan is: de releasedatums liggen ongeveer twee maanden uit elkaar, maar het lijkt mij allemaal wat te toevallig. Als je houdt van Mgla en je zit er niet mee dat je naar een regelrechte kopie van de Poolse heersers luistert, kan je dit plaatje gerust aanschaffen. ‘Unified In Void’ komt uit via Art Of Propaganda op cd en half januari kan je een vinyl versie verwachten.