Anti Clock Tower - Tic Toc Turmoil

Anti Clock Tower - Tic Toc Turmoil

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Anti Clock Tower is een online samenwerking tussen gitarist Max Fuchs en bassist Frederico ‘Freddy’ Spera. Het debuut album ‘Tic Toc Turmoil’ werd geschreven en opgenomen in vier steden, in verschillende landen, namelijk Maastricht, Glasgow, Frankfurt am Main en Liverpool. Er is verder weinig te vinden over de geschiedenis van de muzikanten dus ik ga er vanuit dat dit het eerste serieuze werk is van deze mannen. Laten we dus gelijk maar in de muziek duiken.

De muziek die de mannen maken is instrumentale progressieve metal en valt te vergelijken met bands zoals Dream Theater en Caligula’s Horse. Sterker nog, de gitaren van Fuchs doen mij op bepaalde momenten sterk denken aan John Petrucci, maar dan natuurlijk iets minder goed. Hij laat op ‘Tic Toc Turmoil’ zien een aardig staaltje gitaar te kunnen spelen, van interessante riffs tot snelle gitaar solo’s. Zijn kameraad Spera’ valt helaas in de mix een beetje weg, maar wat ik kan horen klinkt prima. Een prima muzikaal duo dus, maar hoe zit het met de composities? Deze zijn zeker niet slecht, de mannen laten zien de potentie te hebben om goede liedjes te schrijven. Toch vind ik het na een paar nummers toch wat saai worden, ik mis wat dynamiek om de muziek interessant te houden. Persoonlijk denk ik dat dit opgelost kan worden door een goede zanger aan te trekken, ik vermoed dat de mannen dan een stuk verder zouden komen.

‘Tic Toc Turmoil’ is een interessant debuut met potentie. Hoewel ik weinig kritiek heb op het album an sich moet ik ook toegeven dat ik op maar weinig momenten echt onder de indruk was. De plaat heeft een aantal coole momenten maar weet mij als geheel nog niet te overtuigen. Ik raad de mannen aan om een zanger(es) te zoeken die de muziek net wat meer invulling kan geven, ik denk echt dat dit goede zaken zal doen voor de muziek. De mannen kunnen verder wel trots zijn op een zeer aardig debuutalbum en dus een verdiende goede score.