Tytus - Rain After Drought

Tytus - Rain After Drought

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Tytus is een Italiaanse traditionele heavy/thrash metal band in die zin dat ze naar alle iconen uit de stroming goed geluisterd hebben. Die invloeden hebben ze vervolgens in tien nummers gestopt en zie daar hun tweede album, ‘Rain After Drought’. Veel Iron Maiden en vroege Metallica invloeden op deze release die ik voorlopig nog wel een paar keer op zet. Het begint al met de intro wat zo op ‘Ride The Lightning’ had kunnen staan. Als vervolgens dan openingstrack ‘Disobey’ losbarst hoop je alleen maar dat dit niveau de rest van het album vastgehouden wordt. In het navolgende ‘The Invisible’ weer die Metallica invloeden met een vleugje Slayer. ‘The Storm That Kill Us All’ brengt vervolgens wat meer traditionele heavy metal/hardrock met een lekker meezing refrein. Zo zijn er meerdere herkenbare thema’s die voorbijkomen. ‘The Dark Wave’ refereert naar Maiden ten tijde van het debuut met ook hier weer die Metallica invloeden en dan vooral in het refrein.

Hoogtepunten van dit album zijn echter de titelsongs ‘Rain After Drought’ part 1 en 2. Part 1 is een instrumentale voornamelijk uptempo track met veel melodieus dubbel gitaar werk. Part 2 start als semi ballad waarop voor het eerst zanger/gitarist Ilija Riffmeister te horen is met zijn gewone zangstem. In de overige nummers gebruikt hij meer een schreeuwstem die wel wat weg heeft van Joel O’Keeffe van Airbourne. ‘Move On Over’ had vervolgens niet misstaan op ‘Kill ‘Em All’ waarna ‘A Desolate Shell Of A Man’ het album in eenzelfde karakteristieke stijl afsluit. Vernieuwend is het niet wat Tytus ons laat horen op dit album maar het zit kwalitatief erg goed in elkaar en dat maakt het gewoon een erg goeie plaat.