Mark Deutrom - The Blue Bird

Mark Deutrom - The Blue Bird

Label : Season Of Mist | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Mark Deutrom is een meester op meerdere vlakken als we over muziek praten. Deze man weet met zijn muziek vrij gemakkelijk enorme gevoelslandschappen te schilderen en is als geen ander in staat om met noten en melodiƫn bijzondere atmosferen op te roepen. Ik ken de muziek van Mark nog niet zo lang maar gelijk al toen ik de heruitgave van 'The Silent Treatment' kreeg te recenseren hoorde ik dat hier iemand speelde die drommels goed wist waar hij mee bezig was.

Er zijn dit jaar meer heruitgaves geweest van zijn albums, o.a. 'Brief Sensuality & Western Violence', en dat is allemaal een hele mooie opbouw geweest voor de release van een nieuw album. En dat album heet 'The Blue Bird'. Ik weet niet of het er aan ligt dat ik een vrij groot verbeeldingsvermogen heb, maar die titel spreekt voor mij al boekdelen. Het doet me in combinatie met de naam Mark Deutrom denken aan de schemerachtige achterzijdes van op het eerste gezicht gezellig ogende kroegen en foyers en decadente hotels. Aan dingen die je veracht maar op hetzelfde moment naar hunkert. De interessante veelzijdigheid van de menselijke geest.

Als je het album opzet kom je er ook al snel achter dat het klopt: hier is een veelzijdigheid aan de gang die je eigenlijk alleen maar kan waarderen. Deutrom wisselt gevoelige, instrumentale nummers af met wat langere liedjes waarin hij onderwerpen bezingt. Ook al kan hij verschillende instrumenten bespelen, het is duidelijk dat hij met name de gitaar gebruikt om de gevoelens waar ik al over sprak te portretteren en vele interessante riffs en solo's vallen ons dan ook ten deel. 'Radiant Gravity', bijvoorbeeld, is in zijn eenvoud al een meesterwerk. (Ik gebruik dat woord bewust en overtuigd.) Met een aantal simpele slagen op de gitaar en een mellow achtergrondgeluid weet Deutrom het idee van een nazomerse bui te combineren met de loomheid die de warmere dagen van de herfst ons brengen. 'They Have Won' is een ander voorbeeld, een nummer met zang en een erg duistere intent. Deutrom is niet de meest zuivere zanger ter wereld, en dat is dan ook precies de charme, je hoeft niet perfect te zijn als je zoveel gevoel legt in de woorden de je zingt.

Eigenlijk wil ik elk nummer op deze plaat voorzien van een dergelijke beschrijving, gewoon omdat elk nummer vrij intense emoties oproept. Dat ga ik uiteraard niet doen, niet alleen omdat deze recensie dan te lang wordt, maar ook omdat ik je wil uitnodigen deze plaat op te zetten, je ogen dicht te doen, en kijken (horen) wat het met je doet. Deutrom is een meester en hij heeft mij in korte tijd weten te overtuigen van zijn vakmanschap.