Metalwings - For All Beyond

Metalwings - For All Beyond

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Jori : Metalwings is een erg interessante band uit Bulgarije met een klassiek geschoolde zangeres/violiste en naast de traditionele instrumenten plus keyboards ook nog een vaste plaats voor de Ierse fluit. Het eerste album ‘For All Beyond’ is in april 2018 uitgekomen en nu komt via Hard Life promotion de CD ook naar de Benelux. Zitten we in deze contreien, waar de female fronted symphonic metal zowat is uitgevonden, nou echt wel te wachten op de zoveelste Epica, Delain of ReVamp?

Het antwoord op die vraag blijken we niet te hoeven ontdekken, want zonder een van deze Nederlandse bands tekort te willen doen, Metalwings heeft heel wat verfrissends te bieden voor de liefhebbers van symfonische metal. Ten eerste is de stem van Stella niet de opera-klankkast als die van Simone Simons, maar heeft ze een subtieler en zachter stemgeluid, waar we op de mooie ouverture ‘End Of The War’ kennis mee maken. Als het eerste “echte” nummer ‘Secret Town’ vervolgens begint ben ik eigenlijk direct verkocht door de prachtige composities van deze band. De muziek is ontzettend rijk, mede door de vele instrumenten natuurlijk maar is geen moment overdadig en ik zou het zelfs niet bombastisch willen noemen, wat Metalwings al direct apart zet van de grote Nederlandse acts en Nightwish. Op het nummer ‘Immortal Metal Wings’ lijkt de band juist elementen van deze bands te combineren met het geluid van acts als Symphony X en Evergrey. ‘When We Pray’ is de eerste ballad die ik van deze band hoor, en dat bevalt me erg goed. Zeker aan het eind zijn zware gitaren ronduit geniaal gemixt met subtiele piano en breekbare vocalen. ‘There’s No Time’ haalt ook Dream Theater de invloedsferen in. Het titelnummer waar ook de videoclip van is opgenomen, begint in ballad-stijl maar ontwikkelt zich tot een prachtig symfonisch metal juweeltje waar dit hele album dus gewoon bomvol van staat. ‘Realm Of Dreams’ is de meer directe symfometal telg die sterker naar een band als Nightwish ligt.

Tien fantastische symfonische metalkrakers, een dijk van een stem, en rijke muziek die het beste van symfonische en progressieve muziek combineert. Wat een fantastisch album om mijn review-jaar 2018 mee af te sluiten! Ik kijk nu al uit naar meer van Metalwings!