Reverence - Vengeance Is… Live

Reverence - Vengeance Is… Live

Label : Roar | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze Amerikaanse “all-star” band met in de gelederen zanger Todd Michael Hall en bassist Ned Meloni (beide van Jack Starr’s Burning Starr), ex-Tokyo Blade gitarist Bryan Holland, ex-Sanxtion gitarist Pete Rossi en ex-Savatage/ex-Crimson Glory drummer Steve Wacholz kwam in 2012 met het ijzersterke debuut ’When Darkness Calls’, gevolgd door de eveneens sterke ’Gods Of War’ in 2015. Meloni vertrok na de eerste plaat en werd vervangen door Russell Pzutto (ex-Dee Snider). Vervolgens verliet Hall de band in 2016 om zich voornamelijk te concentreren op Riot V. Hij werd vervangen door de eveneens uitstekende vocalist Scott Oliva (o.a. Wind Wraith), die op de sterke EP, ‘Foreverence’ (2017), debuteerde.

De huidige line-up heeft zojuist haar eerste, zoals de titel het al aangeeft, live-plaat uitgebracht. ‘Vengeance Is… Live’ is een verzameling van live-uitvoeringen van dertien eigen composities en twee covers. Daar elk nummer met fade-in en fade-outs gepresenteerd wordt vermoed ik dat de opnames van verschillende shows afkomstig zijn. Dat is iets waar ik nooit echt fan van ben geweest, daar het live-gevoel voor mij geschaad wordt. Ik luister liever naar een compleet optreden van begin tot eind, of in ieder geval zo in elkaar gezet dat het als één complete show klinkt. Maar goed, dat is iets persoonlijks. Of er achteraf gerommeld is aan de opnames weet ik niet, maar daar het live-gevoel wel aanwezig is en het geheel niet te perfect of te gladjes klinkt, vermoed ik van niet, en dat is positief. De muziek zelf spreekt uiteraard voor zich. De krachtige heavy/power metal van Reverence klinkt net zo sterk als de studio-opnames, is prima uitgevoerd en klinkt dankzij dat live-gevoel zelfs nog intenser authentieker. Over de songkeuze valt ook niet te klagen. We krijgen hier een goede selectie uit de sterkste songs, en elk release is vertegenwoordigd. Naast de eigen composities krijgen we nog goede uitvoeringen van Iron Maiden’s ‘Wasted Years’ en Savatage’s ‘Power Of The Night’.

Deze opnames bewijzen de kracht van de huidige line-up, en alle twijfels die sommige misschien nog hadden na het vertrek van Hall worden hiermee meteen van tafel. Je kunt misschien zeggen dat het te vroeg is voor een band die slechts twee langspelers heeft uitgebracht om nu al met een live-plaat te komen, maar dit geeft wel een goed beeld van waar de huidige bezetting toe in staat is, en laat – zoals gezegd – geen ruimte meer voor twijfels. En liever een live-plaat dan oude songs opnieuw opnemen, niet waar? Al met al een prima release. Laat de volgende langspeler maar komen.