Gang - All For One

Gang - All For One

Label : Underground Investigation | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In thuisland Frankrijk is Gang een gerespecteerde naam in de underground en ook op internationaal underground niveau heeft de band, die anno 2018 haar zilveren jubileum viert, het nodige respect en naamsbekendheid. Het jubileum wordt gevierd met een nieuwe studioplaat, die in oktober uitkwam. Hetgeen wat ik tot nu toe van de band gehoord had en vooral hun laatste langspeler, ’Inject The Venom’ viel mij absoluut niet tegen, dus ik ging de nieuwe plaat, ‘All For One’, met enthousiasme tegemoet.

Op hun zevende langspeler doen de mannen wederom hetgeen waarvoor ze geboren zijn, en dat is ouderwetse, 80s hardrock en heavy metal spelen. In vergelijking met de vorige plaat neemt men hier regelmatiger gas terug waardoor sommige stukken een ietwat progressieve lading hebben gekregen. Luister bijvoorbeeld naar het refrein in ‘The Legend’ of songs zoals ‘The Devil In Me’, ‘Follow The Sign’ en afsluiter ‘Save Me’, die invloeden van o.a. oude Queensrÿche, Fates Warning en co. bevatten. Alhoewel dit goede composities zijn, hebben ze mijn inziens niet de nodige in huis om je van begin tot eind bij de les te houden. Daardoor verslapt de aandacht regelmatig en wordt de vaart enigszins uit de plaat gehaald. De stevigere tracks zoals de krachtige opener ‘The Almighty’, ‘Lord Tell Me’ en ‘Warchild’, die traditiegetrouw vol zitten met typische NWOBHM-riffs en melodieën en tevens stevig rocken, maken echter veel goed. Ook de zware, dreigende heavy/doom metaller ‘Another Tomorrow’, die doet denken aan de Dio-era Black Sabbath, is een sterke en erg pakkende song met een heerlijk duister randje. Het dertien-minuten durende titelnummer is daarnaast een behoorlijk veelzijdig werkstukje en een absoluut hoogtepunt van de plaat. Die veelzijdigheid geldt echter voor de hele plaat en de inzet van gastvocalisten zoals o.a. Marc Quee, Panagiotis Xanthou en Katerina Xanthou (R.U.S.T.X.) helpt daar natuurlijk ook aan mee. Voor de rest krijgen we trouwens ook gastbijdrages van o.a. gitaristen Steve Morrison (Tysondog), Aurélien Pauchet (Spirit), en van Tony Dolan (Venom Inc.).

Alles bij elkaar is ‘All For One’ een aangename en vermakelijke ouderwetse heavy metal plaat geworden, die de fans van het genre en van het eerder werk van de band zeker zal bevallen. Een hoogvlieger kan ik het echter niet noemen, en persoonlijk vond ik ‘Inject The Venom’ door diens meer rechttoe rechtaan karakter en meer snellere songs sterker. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.