DBA - The Sky Is Falling

DBA - The Sky Is Falling

Label : Metalville | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Wim R. : Carmine Appice heeft als drummer menig album van zijn kunsten voorzien. In 2001 bracht hij samen met oud Vanilla Fudge collega en bassist Tim Bogert en gitarist Rick Derringer het album ‘Doin’ Business As’ uit. Het label Metalville heeft het album nu opnieuw uitgebracht onder een andere titel, namelijk ‘The Sky Is Falling’. Ook de hoes is totaal anders dan het originele artwork. De reden hiervoor is onbekend. Net als ‘Party Tested’ van DNA (Derringer en Appice) is dit album ook al eens eerder als re-release uitgebracht. Metalville gaat in 2019 overigens door met het uitbrengen van materiaal waar Appice bij betrokken is geweest. Dit album herbergt twee bonustracks in de vorm van ‘Hang On Sloopy’ van de McCoys (de eerste band van Derringer) en ‘Rock And Roll Hoochie Koo’ uit Derringer zijn solo tijdperk. Verder is er niet gesleuteld aan deze re-release. Het draait op dit album voornamelijk om traditionele rock, puur en rauw. Het klinkt alsof de band dit album live in de studio ingespeeld heeft. Alle drie de heren laten hun zangkunsten horen op dit album. Bogert komt er met twee nummers het minst goed vanaf. Derringer is met afstand de sterkste vocalist. Appice kan beter zijn trommels dan zijn stem laten horen. Alleen zijn vocalen op ‘Everybody’s Comin’’ zijn oké. Het album bevat wel een aantal hoogtepunten in het pittige ‘Blood From A Stone’ ,met een lekker solerende Derringer, en ‘The Sky Is Falling’ staat ook als een huis. Afsluiter ‘Rhapsody In Red’ mag ook niet onvermeld blijven. Een mooi en sfeervol instrumentaal nummer. Het album herbergt naast stevige rock ook momenten dat funk de overhand heeft of blues overheerst. Dat deze heren kunnen musiceren staat als een paal boven water. Helaas levert het niet erg veel memorabele muzikale momenten op. Met zestig minuten is dit album te lang, een strengere selectie had dit album zeker sterker gemaakt.