Accept - Symphonic Terror – Live At Wacken 2017

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Nima : Met de live-release ’Restless And Live’ nog redelijk vers in het geheugen, kregen we onlangs opnieuw een live-release van Accept. Alwéér een? Ja, alweer een, en daar zijn we maar al te blij mee. Het gaat hier namelijk niet om de zoveelste live-registratie, maar van het optreden van de Duitse legende op de 2017-editie van het Wacken festival. Wat was er speciaal aan? Nou, alsof de naam Accept al niet speciaal genoeg is… Maar goed, wat deze show nog een tikkie extra bijzonder maakte was dat het ging om een driedelige show, waarbij gitarist en bandhoofd Wolf Hoffmann een aantal songs van zijn laatste “classical-meets-metal” soloalbum, ’Headbangers Symphony, met een compleet orkest live presenteerde, maar ook een reeks Accept-klassiekers ondersteund met het orkest. Getuige te zijn geweest van dit optreden via de livestream service van het festival, had ik al meteen een vermoeden dat deze show vereeuwigd zal worden voor een live-release. En hij is eindelijk een feit en het is prachtig om die beelden terug te zien. Uiteraard hoef ik niks over deze band en hun krachtige optredens te zeggen, toch?

Het eerste deel van de set is “gewoon” Accept zoals we die kennen. Na vijf nummers verdwijnt de band, op Hoffmann na dan, van het podium en mag de man samen met zijn solo band en het orkest een zestal van zijn metalenversie van klassieke stukken ten gehore brengen. Ge-wel-dig! Als je denkt dat dit soort dingen niet op een traditionele metal festival thuishoren bewijzen deze beelden keihard je ongelijk. Tienduizenden fans schouwen met enthousiasme en bewondering het spektakel aan en reageren enthousiast, en van verveling is geen moment sprake. En het mooie is dat Hoffmann alles gewoon uit zijn hoofd speelt en in tegenstelling tot het orkest geen muzieksheet nodig heeft!

Na heet instrumentaal, klassiek stuk komt Accept weer het podium op en gaat de reguliere set verder, maar wél ondersteund door het orkest. Nu is het concept van een orkest bij een metalband allang geen verrassing meer en hebben we het bij vele bands, waaronder ook ex-zanger/boegbeeld Udo Dirkschneider’s U.D.O., gezien, maar dat maakt niet uit. In tegenstelling tot vele bands die een dergelijk concept hebben neergezet heeft Accept er voor gezorgd dat het orkestrale niet de bovenhand krijgt, en dat het metal gedeelte op de voorgrond en intact blijft. Het orkest speelt slechts een ondersteunende rol hier en komt naar voren waar dat ook echt een toegevoegde waarde heeft. Zo is de identiteit van de nummers intact gehouden, maar wordt hun impact versterkt door het orkest. Nogmaals: ge-wel-dig!

Naast het optreden bevat de DVD/Blu-ray overigens nog een ‘Making of’ van Wacken en een van ‘Headbangers Symphony’, die zeker ook de moeite waard zijn. Alles bij elkaar is dit een prima live DVD/Blu-ray en dubbel-cd (met gelukkig geen afwijkende of ingekorte set) en door diens unieke karakter onmisbaar voor de fans en een aanrader voor een ieder die de combinatie van onvervalste heavy metal en klassieke muziek kan waarderen.