Turpentine Valley - Turpentine Valley

Turpentine Valley - Turpentine Valley

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Release type: Tape/Cassette

Bart M. : Ik moest even rondvragen voor ik iemand vond die mij zijn cassettespeler wilde uitlenen, maar toen ik die eenmaal geregeld had kon ik niet wachten om het cassettebandje dat ik opgestuurd had gekregen te gaan beluisteren. Niet omdat ik de band Turpentine Valley al kende, integendeel, dit bandje was mijn eerste aanraking met dit Vlaamse trio. Het was gewoon omdat ik het spannend vond om dit na tig jaar weer eens te doen. De keuze van deze band om hun debuutplaat op cassette uit te brengen was heel bewust: back to basics.

En back to basics is ook wat ze in hun muziek willen uitdragen, door slechts gebruik te maken van drums, bas en gitaar. Geen zang, alleen de instrumenten die de verhalen spinnen en de atmosfeer neerzetten. Zes nummers, de één wat langer dan de ander, die allemaal met gemak binnen het post metal genre vallen. Het album begint met 'Abrupt' met een herkenbaar gitaargeluid waar langzaam maar zeker meer instrumentatie bijkomt. En alhoewel die formule niks nieuws is weet dit me gelijk al te raken en krijg ik zin om verder te luisteren als we in de heerlijke doorstamper 'Compromis' duiken. Ook hier komen we al snel weer de opbouw-elementen van dit genre tegen en Turpentine Valley laat horen dat ze erg goed in staat zijn om prachtige geluidslandschappen voor de geest te schilderen. Ze weten dit elk nummer weer opnieuw en met enthousiasme voor elkaar te krijgen, met zware, langzame passages en, ja, ook gewoon zware, snelle passages.

Post metal associeer ik vooral met de verwerking van minder fijne aspecten en ervaringen van het leven en Turpentine Valley is hier geen uitzondering op. Ze weten de hartesnaren op een innige manier in vervoering te brengen en laten je achter met het gevoel dat je net in een enorm verfrissende, reinigende regenbui hebt gewandeld.