Seventh Genocide - Svnth

Seventh Genocide - Svnth

Label : Third I Rex | Archiveer onder black metal

Bart M. : Seventh Genocide is een kleurrijke naam voor deze vierkoppige black metal band uit Rome. Alhoewel dat lichtelijk sarcastisch gelezen moet worden is één ding wel heel duidelijk: deze band heeft een veelzijdig en koppig karakter. Veelzijdig in dat het feilloos verschillende soorten metal met elkaar combineert en koppig omdat ze dat doen binnen een genre dat bol staat van de cliché's en vooroordelen. En dat is ook precies hoe ik mijn black metal geserveerd wil krijgen.

'Svnth' bevat vier tracks die samen ruim een half uur luisterplezier opleveren. We horen niet alleen mitrailleur-achtige drums die ons door verlaten en onwelkome landschappen leiden, ook ijsregens en sneeuwgordijnen in de vorm van hoge riffs vallen ons ten deel. De muziek weet met vrij veel gemak de magische, zielbeklijvende sferen op te roepen die ik met black metal associeer, ook vanwege de ijskoude vocalen die enigszins doen denken aan Dani Filth ten tijde van 'Dusk And Her Embrace'. Seventh Genocide voegt hier nog de goede delen power en heavy metal aan toe - de krachtige, schuivende vooruitgang en de dubbele gitaren - maar op een manier waardoor de band wel hun serieusheid behoudt. Dat ze niet bang zijn om ook volop te experimenteren wordt met name duidelijk in de twee langere stukken ('Sleepless' en 'Martial Eyes') waarop we ook nog eens getrakteerd worden op progressieve gedeeltes en folk-achtige intermezzo's. Nogmaals op een manier die niks afdoet aan de ernst van deze plaat.

De band maakt gelukkig niet de fout om te vervallen in saaie, lange stukken waarin eigenlijk niks gebeurt en wat ook heel fijn is (omdat de muziek zelf zo gevariëerd is) is dat de zang constant ijzig en schril blijft. Ik zou graag de vergelijking met Tribulation opgooien en dan niet omdat de muziek daar zo op lijkt, totaal niet, maar omdat Seventh Genocide net als die band het black metal genre neemt en er een totaal eigen en verrassende draai aangeeft. Erg gaaf dit.